Vad gör ni med alla hyacinter efter jul?
Man har ju säkert en 20 st hyacinter såhär till jul och det känns lite synd att slänga iväg dem efter att de vissnat.
Vad gör ni med era? Söker ideer här.
Visst kan man väl spara dem och plantera dem ute?
Hur ska de skötas efter att de vissnat?

Jag samlar alla mina i en papperskasse och ställer undan dem i en vrå inomhus. Sedan ner med dem i jorden när det är vår. De brukar bli litet tunnare och spretigare ute i trädgården, men visst blommar de!
Jag brukar gräva ner lökarna i trädgården så snart det går att gräva. Ibland kommer de upp igen, ibland inte.
Man får något bättre resultat ifall man klipper bort de vissna blommorna och sedan sköter om lökarna som en vanlig krukväxt med vatten, näring och ljus. Sedan planterar man ut dem på våren-försommaren, när man pysslar om löken efter blomningen så fyller man löken med näring som den kan använda till en ny blomning. En utsvulten lök som aldrig fick chans att samla in tillräckligt med näring efter blomningen orkar inte alltid blomma om.

#3 Det har jag aldrig försökt, eftersom jag bara vänt ner dem lite här och var. Har alltid haft stora mängder att gräva ner på vårarna. Narcisser efter påsk och hyacinter efter jul. Har inte haft så stor koll på vilka som tagit sig. De har fått komma som en bonus, där de kommer.
Men ska ta och pyssla om dem lite bättre enligt ditt förslag. Det är det där med brist på utrymme på fönsterbrädorna, som gjort att jag varit lite nonchalant.

Tack för svaren!
Nu vet jag vad jag ska göra med de arma lökarna :)

Det är väldigt kul när hyacinter tittar upp här och var. Och de blommar längre utomhus än inomhus, även om de ofta blir något tunnare.
Min mor låter sina hyacinter vissna ner inomhus. (Själv har jag inte hyacinter). Sedan sätter hon ner lökarna bland dom andra hyacinterna med samma färg ute i blomlandet. (Jag brukar hjälpa henne ibland). Dom blåa för sig, dom rosa för sig, dom vita för sig.
Är mysigt med alla blommor som blommar på våren. Alla grupper i varsin färg.
Jag gröver ned dom jag med så fort det går att få ner en spade i marken.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4