Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 4514 ggr
Christina
0

Fröså sommarblommor

När börjar du dina första frösådder? Och vad sår du först av allt?

Mina frösådder förra året ser du här. Har inte bestämt mig för vad jag ska så i år. Rosenskära och luktärt blir det i alla fall. Smat något mer som jag vill testa.

ikna
0

Jag hade tänkt så penséer i morgon. Sen har jag tänkt så petunia, klint, nattskönhet och en del andra blommor. Fast det blir väl inte förrän om en månad ungefär.

beem
0

Vilken såjord använder ni ?

Jag tycker det finns så mycket dålig såjord som blir så hård på ytan.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Tilda-T
0

En fråga om penseer.

Jag har tagit frön från mina plantor ifjol och vet att dom måste få en kallperiod efter att dom kommit upp hur gör ni som vet ?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Åsa S
0

Jag använder Hasselfors yrkesodlarjord, S-jorden alltså, säckarna har en älg på. Det är högklassig torv i och den är uppblandad med en massa perlit, det är 50liters säckar och jag har inte haft problem med sorgmyggor sedan jag började använda denna. Vi använder även denna jorden på jobbet i växthusen. Ca 70-80kr per säck brukar den kosta.

Penseer brukar behöva en lite svalare plats efter att de kommit upp för att de ska bli kompakta (och det brukar de flesta sommarblommor också behöva). Har man inget svalt fönster eller dyl. kan man kompensera genom att ge extra belysning då ränner de inte iväg lika mycket, samt penseer tål toppning ifall de skulle bli något rangliga.

kickboard
0

Jag brukar börja så i början av mars, tomater redan i slutet av februari. Använder vanlig trädgårdstorv att så i eller krukväxtjord om jag råkar ha hemma. Spelar ingen större roll har jag märkt.

Åsa S
0

Jag brukar inte så förren i mars-april det blir bara gängliga saker om man startar för tidigt, och jag sår mest grönsaker numera och ex. tomat bör man inte så förren tidigast 6-8v innan utplantering, och jag planterar oftast inte ut dem förren i början av juni = jag sår dem för det mesta i början av april.

Samt frökatalogen jag brukar beställa i kommer ganska sent så den kommer ofta inte förren i jan-feb.

Christina
0

#4 Jag tar numera också gärna den bästa såjorden, som är Hasselfors. Bl a eftersom jag gör iordning så många småplantor. Vill ha massor med kraftiga sommarblommor att täcka marken mellan mina Rosor med för att i någon mån hålla ogräset borta.

kickboard
0

# 6 Hinner du få några mogna tomater då i ett kallväxthus? Frosten kommer ju för det mesta redan i början av september och då är det finito. Har som tumregel att plantorna ska vara i växthuset sista veckan i maj och ha fullt utvecklade blommor med början till kart. Annars blir det ingen skörd.

Åsa S
0

Det är inte slut på tomatsäsongen i september i i mitt kallväxthus, även kalla höstar brukar jag ha tomater kvar i oktober i växthuset, samt man odlar ju inte bara de sorter som har längst utvecklingstid utan man odlar ju även såna tomatsorter som har kort utvecklingstid och som mognar i juli. innan jag odlade i kallväxthus odlade jag på friland och det funkade också ifall man använde riktigt snabba saker som ex. Subarctic plenty då fick man ändå hyfsat lång skördeperiod.

Christina
0

Första gången jag odlade tomater utomhus, hade jag plantorna i hinkar. Bar runt hinkarna så de skulle få maximalt med sol, eftersom jag inte hade någon plats på tomten som var solbelyst hela dagen.

Nu odlar jag också i kallväxthus men köper fortfarande färdiga plantor. Lite fuskigt - kanske jag skulle prova att så i år. Har också plockat tomater långt in i oktober.

kickboard
0

I år skulle det möjligen ha gått i oktober även häruppe, men det räcker som bekant med en frostknäpp så är plantorna döda om man inte har värme och det nänns jag inte. Något stearinljus kan man tända vid mild frost om man orkar hålla på med det.

Humlan
0

Jag ska dra igång snart i veckan tänkte jag. Pelargoner och Penseér är det som gäller. Vill inte så för mycket för vi ska på semester en vecka i början på mars och då är det min kära mor som får sköta de små liven. Vill inte hon ska behöva greja för mycket. Men efter det sen jädrans i havet ska här sås.

Jag har gått igenom min bok från förra året, räknade hur många sorter jag sådde, slutade räkna vid 60… Nu när jag gått igenom så har jag kommit fram till favoriter som bara måste sås. Petunior, luktärtor (har sparat toarullar hela året!!) och så blomstertobak så klart! Den limefärgade var så läcker att väva in bland andra blommor. Prydnadsgräs måste jag ha… lIstan blir lång i år med känns det som. *ler*

Har någon sått Flitiga Lisa? Hur var det, svårt, lätt eller inte värt det?

Diana61
0

Jag är i startgroparna jag med med att börja så några perenner, men jag har ej bestämt vilka jag skall börja med. JAg har fått massor från England + att jag köpt en hel del förra året och så det jag samlat in själv och köpt på Tradera.com. Så jag har en del att välja mellan.

En klätterväxt som jag vill ha i år är "Spanish Flag" och jag är även ute efter de färgglada ormbunkarna som jag ej fick tag på förra året. Men de blir nog at köpa som plantor.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

kickboard
0

Den såg intressant ut, diana. Jag ska så Törnroasas kjortel på nytt, den var fin men har lång groningstid. Måste se om jag har nåt frö kvar som går att prova. Jag brukar alltid försöka med överåriga frön :)

Tilda-T
0

Jag har sått flitig lisa en gång och det var väldigt mycke piller med pyttesmåfrön och små plantor . Nu förtiden köper jag skott på våren som jag förökar av för dom gror lätt i ett glas med vatten. den sistnämnda metoden är enklast och ger mest tycker jag.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Christina
0

Fick en stickling Flitiga Lisa av en god vän. Jag är väldigt spänd om den ska bli så fin och stor som hennes blir.

Den har vuxit obetydligt sedan jag planterade den, men tar väl fart när dagarna blir längre och ljusare.

cat-malou
0

Alltså, det gick alldeles utmärkt att nöja sig med fuchsior och lite gladiolus innan jag började hänga på denna sajten….Fundersam Var och shoppade loss idag, hade "turen" att få tag på Thomson&Morgan fröer som affären sålde ut för 5:-/påsen eftersom de inte ska sälja det märket längre. Så nu har jag plötsligt massor med fröer som ska sås och blommor som jag inte har en aning om var jag ska placera…Generad Det blev Luktärtor, Cigarettglöd, Hedvidnejlika, Kattmynta, Ringblomma, Pionvallmo, Borstnejlika (i en otrolig mörk färg, chokladbrun kallade de den), Pensé. Sen hittade jag en påse Atlasblomma + Pelargonfrön som jag fått ifjol men aldrig sått. Köpte faktiskt Thaibasilika och Kinesisk gräslök också, får se om inte det blir lite mer kryddväxter också.

Så Christina, det är inte bara du som förleds till vansinnesgrejer och blomsterköp här inne…Flört

Christina
0

Vi förför varandra! Borstnejlika i mörkbrunt låter som en ny och vacker variant. Gillar borstnejlikor. De självsår sig så fint och blir så bra som snittblommor.

Du får väl så lite av varje sort och spara resten - eller ge bort! Tänk så fina bilder vi kommer att kunna lägga in här sedan i sommar.

Margareta
0

Jag som inte ens vet vad som finns i min trädgård får nog snällt vänta tills nästa vår med att så. Nu när jag har plats och allt. Sist jag sådde (flera år sen) hade jag småbarn och det gick sisådär, både med tiden och med placeringen.

Numer pensionär i Nynäshamn

Diana61
0

kickboard, Jag har nu beställt Spanish Flag frön från Impecta och ser verkligen fram emot att se den blomma i år. Törnrosas Kjortelprovade jag att så förra året men det blev inget av den Fundersam får se om jag provar på den i år igen.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4