sätta stopp för värmen
Funderar på att köpa en liten bassäng att svalka sig i på kvällarna men om jag köper en sån då kommer ju värmen att ta slut å haglet börjar :-)
Någon här som köpt dessa billiga pooler som finns på rusta å bauhaus fungerar dom eller är de bara smörja?
mvh/bjorsa

Ok låter som dom håller ,vore ju kanonskönt att plumsa i nu :-)Är frestad att bada med fiskarna (mina dammar)men deras vatten är inte så trevligt så vore ju trevligt med humandamm:-)
Hur stor är din pool åsa?
mvh/bjorsa

Min pool är inte alls en av de stora poolarna som finns. Hade gärna haft en större, men ja det ska vara ekonomi för det också. ;-)
Måttena på min är 6.50x3.50.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Men 6,5 *3,5 m låter stort om den nu är ca 1 m djup blir den ca 22500 liter Jag hade tänkt mig en sån där rund en som man bara kan ligga å flyta i men får se vad de blir men något måste de bli annars får man väl ställa ut ett badkar på baksidan :-)skall titta igenom utbudet för de finns många variationer å priser märkte jag .
mvh/bjorsa

Ett parasoll att sitta under? Lite svalka ger det ju.
Visst är det märkligt att vi för bara någon vecka sedan stönade över kylan?
Vi fick för två år sedan tag på en enkel takfläkt som snurrar runt i sovrummet och den hjälper oss att sova. Vi har lågt i tak och rätt usel isolering i vårt sommarhem och det blir rätt olidligt ibland.

De e inte själva värmen utan att få plaska lite fast jag plaskade lite idag då jag vadade runt i en av dammarna för att se hur de gick för min yngel men de vattnet är ju inte så trevligt att plaska i men varmt nu har jag runt 29 grader i vattnet på eftermiddagen sen sjunker de till 25 grader på morgonen å jag har hela gaveln ner på dagarna så att inte plantorna kokar bort :-)
Min bönor är nu uppe vid uppbindningsbågarna ca 2 meter (trebona) å sen börjar jag skymta små squash ämnen gula sådana så kanske de blir något ändå men paprikor å chillie är små å står å stampar men di kommer väl så småningom för nu verkar de inte vara så många vecklarlarver kvar hittar bara en eller två ibland så förhoppningsvis har den haft sin period nu.
mvh/bjorsa

Vi har en rund som rymmer 3500liter och som är underbar att ha på sommaren. Viktigt bara att köpa ett klor kit med mätstickor och klor så man håller surhetsgraden i vattnet i rätt nivå, en pump är att föredra oxå som cirkulerar vattnet.
Vi köpte våran på OBS Stormarknad.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Och nu blev det svalare - åtminstone här i Stockholm - tänk att det känns riktigt skönt.

#7 just de man skall ju ha bra ph värde å sånt ,minns att jag hade lite problem med mitt vatten förra gången jag testade pool men då var de ett hemmabygge för 15 år sedan men dottern lärde sig simma i den :-)Men i den fick jag lite problem med kloreringen å ph värdet fick använda syra för att få ner ph värdet om jag minns rätt .
#8 Jo svalt blev de å de var ju de jag sa börjar jag att planera att ha någon pool så kommer haglet snart :-)+13 grader nu å tidigare ösregn .
mvh/bjorsa

#9 Åk till en firma som bara säljer pooler och pooltillbehör och hör efter vad du behöver och hur man använder det, ibland kan det behövas en klorchock i vattnet tex.

Våran pool är 132 djup, så ja den rymmer en del vatten.
Att höra med experterna kan man självklart göra. Men annars så står det bra i böckerna man får till produkterna också.
Att köpa produkterna hos experterna är tyvärr ofta onödigt dyrt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#10 vill minnas att jag just pratade med sk experter då för 15 år sedan å att problemet var vårat ph-värde som jag då sänkte med saltsyra lite läbbigt :-)
Den här gången är de frågan om en liten pool kanske 7000 liter en sån där 3,6 m i diameter precis lagom för mig att plaska runt i om nu inte kylan kommer:-)å eftersom det bara är 7000 liter så har jag en damm/behållare/tank på runt 6000 liter i växthuset som jag kan ha som uppvärmare av vattnet å sedan pumpa ut det till plaskpoolen å då kan jag byta vatten ofta så kan nog skippa kloreringen .
#11 Jo experter kan ofta sälja på en en massa saker som inte ens visste fanns å en mindre visste att man behövde :-))Men ibland är experthjälp de bästa som finns .
mvh/bjorsa

så nu kommer kylan strax till mälardalen för nu har jag monterat upp en såndär pool eller plaskdamm den blev 366 cm * 0,8 m så ingen jättepool men något att svalka sig i om de nu kommer att behövas då snön är i antågande :-))
mvh/bjorsa

Då vet vi vem vi ska skylla på bjorsa ;o)

Jupp å de börjar kännas lite kylslaget nu brrrrrrrr.
mvh/bjorsa

Inte då…jag håller på och förgås här…*viskar* sen är det väl lite det tredje glaset vin förtjänst *ähum*

Ja vin inehåller ju massor av sol å värme
,Å värme ligger kvar trots plaskdammen fast vattnet där är svinkallt tog de direkt från brunnen fast jag hade uppvärmt i växthuset men som vanligt så fattades de slangar å kopplingar att de skall vara så svårt att komma ihåg vart man lägger saker fast kan ju vara oxå att jag trodde jag hade slang som räckte fast de tyder ju oxå på att något fattas där uppe :-)
mvh/bjorsa

Lyfter fram den här tråden. Har totalt glömt bort hur det kändes att klaga över sol och värme.

Å kan berätta att de gick utmärkt att svalka sig i "poolen" köpte oxå en liten klorfördelare som flöt omkring + att det var en pump med filter sen gjorde jag en ställning av 1"2" som jag bara la över poolen och på den la jag en mössa :-)
Dvs den såg ut som en mössa som jag trädde över poolen och den var i princip en rund plastfoliebit (byggfolie) och sedan svetsade jag en bård på den med mitt strykjärn inte frugans :-) Och då använder jag smörpapper emellan så att de inte fastnar å full effekt på järnet och en träskiva under så från träskivan sett blir det smörpapper plastbården +runda plaststycket +smörpapper sedan stryka ihop
Sen så svetsade jag till lite tjockar vid varje stolpe på polen så att jag kunde klippa ett hål i den då tjocka plasten å där satte jag en repstump som man sedan drog in bakom stolpen så att plasthatten inte blåste av de hela gjorde att man slapp en hel del insekter + att den blev ordentligt varm had 28 grader i den några gånger precis min temperatur :-)
mvh/bjorsa

Plasthatten har du förstås tagit av och sparat till nästa sommar. Kanske kan du värma din pool igen och bada redan i maj?

Asch visste de var något jag glömt :-)
Tänkte obs tänkte att eventuellt ta några växthusbågar som jag har från ett av mina gamla krashade hus och sätta över poolen så att den blir än mer skyddad fast kanske ser för jäkligt ut eller så får de bli hatt men nackdelen var att när det regnade så låg vattnet kvar å tungde ner den sk ställningen så blir de hatt i år igen så skall den göras om till mer strut form .
Fast troligen blir de väl en svinkall sommar med bara regn å missväxt :-)skoja bara
De kommer växa så de knakar .
mvh/bjorsa

Jag kommer att montera upp poolen i år igen, mycket slit, men när man ser ungarna plaska runt så är det värt besväret! Och ett stort + är att man kan vara hemma med alla fördelar och slipper sitta i sanden och fika ljumen mat…. Om ett halvår har vi midsommar!
Stefan - Modellbyggare