Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 9804 ggr
catlins
16

Körsbärsträd? Körsbärsbuske?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har fått i uppdrag av mina grannar att beskära deras körsbärsträd som dom svär på att dom köpt som en buske och visst, tittar man på stammen längst ner så delar den sig långt nertill. Blir buskar så stora, är ju frågan. Detta är ju flera meter högt! Bären smakar oxå lite beskare än vanliga körsbär men är ändå ätbara. Det har också helt andra blad än vad mitt körsbärsträd har.

Vare sig det är en buske eller inte, är det försent att beskära nu? Bor i södra dalarna men temp. omkring nollan på nätterna. Hur mycket vågar jag ta?

Jättetacksam för svar.

Besök mig gärna på Ronias matte

catlins
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på stammen nertill.

Åsa S
0

Ja det är för sent att beskära + sötkörsbär som det där liknar (surkörsbär brukar ha risigare växtsätt) klarar inte hårdare beskärning. Man brukar främst ta bort dött/sjukt/skadat. Man kan inte hålla nere ett sötkörsbär i storlek med beskärning och samtidigt få ett bra resultat.

Jag är tveksam till att det där är ett buskkörsbär, en tanke är dock att busken var ympad på vanlig Prunus avium och sedan lät man skott från grundstammen få växa upp och såsmåningom aborterades den ädla buskkörsbärsdelen.

Buskkörsbär kan dock bli en 3-4m höga.

catlins
0

Tack snälla för svar. Fast tycker ni inte den ser risig ut upptill. Det är många smågrenar, risigt som inte mitt egna träd alls är.