Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 9678 ggr
Seglarina
56

Är min nya Häggmispel sjuk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker bladen blivit så konstiga på min nya Häggmispel. Det är som en grå hinna över en del av dom, som damm. Men det går inte att ta bort. Någon som vet vad det är?

Har väntat på att bladen ska bli så där rödflammande som Häggmispeln blir. Nu är det ju bara en baby men endå.

Sukram
1

Svårt att se på bilden men kan vara mjöldagg.

Lill-Kisse
0

Du hade otur med dålig respons på din fråga.

Jag vet inte heller vad det kan vara, men inte ska Häggmispeln se ut så där. Oavsett vad det kan vara eller bero på, skulle jag samla ihop de sjuka bladen och bränna dem, för att inte sprida eventuella smitta. Sedan får man hoppas att busken blir starkare och finare nästa år. Många frisknar till sedan man tagit bort det fula, sjuka.

Åsa S
0

Tycker det liknar solbränd häggmispel men det kan vara mjöldagg med även om mjöldagg brukar gå att torka bort till viss del, mot ingen av dessa har kratta upp och bränna löv någon effekt. Och ingen av dessa åkommor behöver återkomma nästa år ifall växten sköts bra = håll växtligheten runt buskarna borta och ge rejäla rotblötor med jämna mellanrum.

Seglarina
0

Tack för svar. Rotblötor tror jag naturen sköter om just nu. Annars har jag mycket vatten i mina vattentunnor.

Ogräs ränsas det hela tiden, så vi får väl se till nästa år.

Seglarina
0

Tack för svar. Rotblötor tror jag naturen sköter om just nu. Annars har jag mycket vatten i mina vattentunnor.

Ogräs ränsas det hela tiden, så vi får väl se till nästa år.