Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2140 ggr
Siss
0

Jaha, nu är den död

Min Dracaena dog…Skrikandes

Jag skrev för några dagar sen om min Dracaena som tappade blad.
Nu har den högsta av de tre stammarna tappat alla blad, och börjar dö helt.

Dom andra två låga är fina, nu ser det dumt ut med pinnar utan blad som högsta topp…
Kan jag göra något för att nya skott ska komma på dom grenarna eller den stammen?
Eller måste jag rycka upp hela stammen och slänga?

Usch vad ledsamt det känns, låter töntigt men den var så fin…
Nu ser det bara dumt och tomt ut.

Någon som har något tips?
TackGråter

Madde
0

Nej vad trist att den är död. tyvärr kan jg inte hjälpa dig med själva blomman

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Christina
0

Skär av en bit för att kolla att den verkligen är död. Skär dig ned bit för bit till frisk ved. Vänta och se. Om den verkligen är död hela vägen ner, så är det förstås inte mycket att göra.

Eftersom det är två mindre på gång, så har du snart en stor fin krukväxt igen. Klen tröst - men dock en tröst.

Siss
0

Tack för svaren!

Christina, det finns tre stammar, den högsta är död, alltså bladen har trillat av helt, men nog finns där liv i själva stammen.
Den är inte torkad.
Menar du att jag kan skära av en bit, behöver jag inte pensla på något sen? Kommer där nytt på den snittytan eller sidoskott längre ner på stammen?

Mycket frågor, men frågar man inget, får man inget veta…

Lite hoppfull är jag alltFlört

Christina
0

Det kan komma en ny utväxt nära själva snittet. Tror inte det kommer blad nedtill, så klipp till den höjd som ser snyggast ut. Egentligen är det kanske t o m snyggast att du klipper den till lägre höjd än de som redan har blad.

Siss
0

Ok, tack så mycket, då klipper jag, (utan någon pensling av något) och väntar med spänning på ny utväxtFlört.

Christina
0

Håller tummarna!!!