Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2081 ggr
Christina
0

Nyårslöften?

Några trädgårdslöften/planer för 2007?

Christina
0

Själv tänker jag behärska min lust att köpa så mycket nytt och istället pyssla om det jag har. Lägga ner kraft på att dela perenner och ta sticklingar och spara på nyinköpen. Det har jag iofs lovat mig själv två år i rad nu.

bjorsa
0

Planer har man men att avlägga löften om att uppfylla planerna törs jag inte men en plan är att se till att få till en fin grod damm till mina klockgrodor :-)Vuxna karln leka med grodor när skall han växa upp! :-)

mvh/bjorsa

Christina
0

Lek på du! Jag går fortf och undrar när den där 'vuxenkänslan' ska infinna sig. Nu går jag bara och drömmer om att äntligen få min lekstuga - dvs den ska vara till barnbarnet. Men jag får vara med och inreda i väntan på att han ska börja stå och gå.

bjorsa
0

Hade jag nu varit riktigt vuxen så hade jag sagt att jag forskade på grodorna men jag tittar mest nyfiket på dom och dom har precis börjat att spela :-)Dottern som var hemma å sov över i sitt gamla rum där terarriet nu står trodde de var en liten hund som skällde på morgonen men de var grodorna :-)

Jag lekte tidigare i våras oxå för då byggde jag en damm i växthuset till dom vanliga paddorna å grodorna å även vattenödlorna trivs där för att inte tala om mig :-)

Låter ju kul att inreda lekstugan å du hinner nog trimma in den innan barnbarnet lägger beslag på den :-)

mvh/bjorsa

Christina
0

Undrar om inte barnbarnet skulle ha roligare i ditt växthus bland grodor och paddor och ormar.

bjorsa
0

Uj inga småttingar bland dammarna då skulle jag oroa ihjäl mig då jag har en fallenhet till hönsmamma eller tupppappa eller hur man nu skall säga :-)Barnbarnet ditt kommer med all säkerhet att gilla lekstugan bättre än att gegga runt i leran :-)

Som tur är så får jag ha mitt lekhus för mig själv då både frugan å dottern (som flyttat) tycker att de blir alldeles för varmt å fuktigt därinne men för mig ger den där tryckande hettan energi å skaparglädje dvs brukar få ideer efter en rejäl svettning  bland dammarna å växterna f..n vad man saknar sommaren :-)

mvh/bjorsa

Christina
0

Sommaren är på väg. Lyss till prasslet av sidor som vänds i frökataloger över hela Sverige!

bjorsa
0

Glad

Margareta
0

Vilken underbar konversation jag just glatt mig åt!

Inspirerande läsning vilket kan leda till både lekstuga och damm för grodor…

Numer pensionär i Nynäshamn

Christina
0

På Hemmet iFokus finns en fin handledning om hur man bygger en lekstuga, som har gett mig lust att sätta igång. Ser ut som om t o m jag skulle klara av det.

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ICA-kuriren har gett ut en bok bara om lekstugor. De samlade in material från sina läsare och sammanställde det till en bok.

Jag känner en av skribenterna och lekstugan finns på Munsö. Den har fungerande järnspis, diskbänk med avlopp och egen flaggstång (titta noga så syns den). Idag lever lekstugan en undanskymd tillvaro i väntan på barn som vill leka, den är byggd på 1800-talet och har servat många generationer.

Christina
0

Undrar om barn vill ha lekstuga idag eller om det är min egen gamla dröm? Generad

Fick nämligen aldrig någon själv.

cat-malou
0

Borde nog att avlagt nyårslöfte om att inte köpa för många nya fuchsiasticklingar…Generad Fast det är kanske lika så bättre att inte jag har gjort det för det lär nog vara kört ändå, sitter just nu och kollar in Rockdalas hemsida och skriver önskelista och sen börjar de snart sälja sticklingar i den lokala affären här hemma så det lär nog bli några stycken som man sen beklagar sig över när det är tid att få in alla på hösten. Den största fördelen med att samla på fuchsior och inte Rosor t ex är ju att de blir betydligt lättare att flytta med sig när det blir dags att flytta.Skrattande

Christina
0

Ja Rockdalas katalog ÄR förförisk! Beställde den själv efter allt smittsamt prat om fuchsior här på sajten. Har inte haft några själv på länge, men det blir nog en beställning från mig också.

Margareta
0

Jag har precis nu stiftat bekantskap med Rockdalas och även förstått att jag åkt förbi i Tungelsta flera gånger (nära sonens skola) utan att förstå vilken guldgruva det måste varit.

Jag har redan bestämt mig för hängamplar under balkongen, men vet inte ännu om det blir pelargoner eller fuchsior.

Trodde jag skulle ha några fler "Pelargoner från Plantagen… typ" innan (ljusrosa Mårbacka har varit favorit innan), men det går ju att ändra sig…detta var en ny värld och oerhört inspirerande, men svårt att välja.

Jag har numer ett förråd alldeles lämpligt för kallförvaring och har hittills haft mina pelargoner i sommarstugan (kallt och ljust), att övervintra fuchsior har jag aldrig funderat på innan…det får bli nästa projekt.

Christina
0

Margareta - har sett bilder på ditt fina hus. Och nu har du alltså också ett övervintringsutrymme! Bättre kan det inte bli. Nu kan du verkligen sväva ut. Jag tycker det är så trist att inte kunna ge mina sommarväxter annat än ett ganska mörkt gästrum med avstängt element.

Diana61
0

Trädgårds löften? Inga alls, har ej ekonomi för något så det får bli som det blir iår tyvärr. Men jag har önskningar att utföra en del men det visar sig.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Margareta
0

Christina:
Utbyggnaden på vårt hus är vinterbonad och har tre fönster mot söder och väster. Vi kommer normalt inte att ha värme på där eftersom det används som förråd. Därför är det ljust och frostfritt och det borde väl fungera bra. Blir det för varmt i de båda söderfönstren får jag använda västerfönstret.
Just igår satte vi upp breda hyllor framför fönstren för att bereda plats för mina pelargoner (Mårbacka) som skall få flytta hem från sommarstugan, jag har inte så många kvar längre, men det borde vara liv i två att ta skott av. Det borde bli bra klimat för dem.

Christina
0

#18 Låter perfekt!

Madde
0

Jag har sagt att mitt nyårslöfte vad gäller grönt och växter så ska jag Odla Tomtar i år. Det blev ju aldrig av förra året. =(

Christian. Jag har ett litet förslag på en artikel.

Tomater det skulle jag jättegärna läsa om allt som man bör tänka på när man ska odla såna.

Det vore kanon. =)

Jag vet ju att man ska göra något speceillt med Tomater när de växer men minns inte exakt vad. =)

Men bara ett tips. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Christina
0

Ska bli. Vi skrev en del om tomater i våras, men det känns verkligen som om det är dags att samla alla våra erfarenheter från det gångna året till en artikel.

Madde
0

Ja precis. =))

Jag lovar har jag fler ideer på artiklar och om du vill ha förslag så ska jag försöka klämma ur mig lite såna ideer. Men bara om det är Ok.

cat-malou
0

Men Madde då… Ska du odla Tomtar???Räcka ut tungan Räcker det inte att det finns söta illertomtar på Iller.ifokus… Själv hade jag nog hellre odlat tomater, betydligt godare kan jag tänka mig…

Madde
0

hahaha. Tomtar. Oj, menade ju tomater.

Jo visserligen har jag 3 iller pastell tomtar, men såna behöver jag inte odla.  =)))

Tur att någon är vaken. =)

cat-malou
0

Tja, kanske lättare än att föda upp dem på gammaldags vis… Då kanske jag också skulle kunna tänka mig att börja odla illrar…Flört

Christina
0

#22 Det är så välkommet med artikelförslag. Alla är dessutom välkomna skriva artiklar, om det är något särskilt ni känner för. Lite roligare än en kommentar, eftersom man kan lägga in en hel radda bilder.

Madde
0

kanon. Då vet jag. =))