Arg, ledsen och besviken
För tre år sedan fick jag en orkidé vilken får enorma vita blommor som är så underbart vackra.
Den har inte blommat på tre år och jag har varit nära att ge upp många gånger men tänkt att så länge den har stora kraftiga blad så behåller jag den…jag har längtat SÅ efter att få se den blomma igen!
För ca 6 månader sedan såg jag att den satt en blomstängel och blev jätte glad men tyvärr så råkade jag komma åt den :o(
Ni som känner till orkidéer vet att dom är väldigt sköra just då…
Såklart gick den av precis vid toppen, men jag tänkte att jag låter den vara så kanske den skickar ut ett sidoskott…men icke, den vissnade helt.
För runt en månad sedan såg jag att den är på gång igen och blev lika lycklig igen.
Den har nu stått på diskbänken nersänkt i en bunke för att få vatten sedan igår (jag brukar hälla vatten i krukorna och låta dom stå så i ett dygn) och idag upptäckte jag till min stora förskräckelse att stängeln gått av IGEN!!!
Då kryper det fram ur min make att han haft av den när han stog och diskade och glömt säga nått…han vågade väl inte för han vet hur petig jag är med mina orkidéer *morrr*
Jag har alltså väntat i 3 (!!) år på att få se den blomma igen 
Behöver jag säga att maken får "the silent treatment" av mig??
Jag är ARG för att det hände igen…jag är ledsen över att nu får jag vänta flera månader igen (om jag har tur)…jag är besviken på maken som inte sa något och som inte flyttade på den om den stog ivägen för honom då jag berättat hur skör den är och hur länge jag väntat på den *uuuääähhääää*
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Förstår hur du känner det. Just det där att man blir så glad, när man ser att blomman är på gång igen. Man går och tittar på knoppanlagen varje dag och väntar och väntar.
Men det är ännu viktigare med sämjan mellan er. Kan han inte få absolution, om han helt sonika går och köper en helt ny? Eller t o m två stycken?

Bara att bötfälla honom som Christina säger minst ett par stycken :-)
Har en orkidee som jag väntat på nog drygt 1 år å den fick ny stängel å knoppar men sen föll dom bara av :-( Å jag tror de e frugan :-)
mvh/bjorsa

Jag får väl göra det…eller varför inte tvinga honom till att bygga min orkidé möbel som jag så gärna vill ha så alla är samlade på ett ställe *hmmm smider onda planer*

Men det är ju strålande - då kan han röra sig fritt och orkidéerna har en frizon. Tänk så skönt för honom!
Nej vad trist att den gick av en andra gång. Lider med dig, bäst hade ju varit om din make berättat hur det legat till. Men nu kan du ju få en Orkiéepelare. =))
Oj, visste inte att det gick så långt emellan blomningarna.
Skulle gärna vilja köpa en orkide. Men är de lättskötta eller behöver man tänka på något speciellt.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Jag har en hel hop brudorkidéer, som nog är den vanligaste sorten. De är oerhört anspråkslösa och klarar sig med en skvätt vatten en gång i veckan. Jag har t o m varit bortrest två veckor och de har överlevt. Men det stämmer att när de vissnat så kan dröja mellan sex månader till ett år, innan det kommer en ny blomstjälk.
Det finns även särskild orkidéenäring som man kan vattna med någon gång. Jag har inte gjort på tre, fyra år, men blommorna lever ändå.
Eftersom jag har så många, så har jag en 'skamvrå' - fönstret i mitt arbetsrum - där jag ställer de som är i vila.
Startar en ny tråd om orkidéer. =)

#5 Att den inte blommat på 3 år är nog lite extremt för de andra jag har blommar flera gånger om året…det är bara den som varit tjurig. Den har haft stora gröna fina blad hela tiden men vägrat blomma.
Orkidéer ÄR lätta att ha…lite som kaktusar och man ska vara lite brutal med dom…men akta för jisse namn blomstänglarna när den väl sätter blom, dom är spröda innan den slagit ut helt.

Jag har också flera gånger brutit av stänglar, när jag ska binda upp dem mot en stöd pinne. Och då blir man inte glad. Har inte ens nån att skylla på. Maken törs inte röra mina inneväxter.
ok då vet jag. =)