KompostNörd!?
kompostnörd 1: tar med en bytta till jobbet där jag lägger kaffesumpen och tar med hem till min kompost
kompostnörd 2: river sönder tepåsen som är i nylon (!) och häller de tebladen i komposten.
Hur gör ni? ..med komposteringen?

Vi har 3 m3 som fylls upp varje år och sprids ut. Tyvärr är vi lite dåliga med grönsaksavfall från köket, men jag ska försöka skärpa mig.
När köksträdgården kommer igång vill jag ha 3 st där också, och en för Rhrododendron och andra surjords växter.
Älskar komposter!
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Det är verkligen fantastiskt. Vilka olika tomter vi har! och vilka olika förutsättningar! Det är roligt att ta del av era trädgårdar. Min tomt består av berg, ljung och tallar, jorden är ingen jord, när jag skulle gräva för att flytta dit en liten nyponros som tittat upp på ett ställe där jag adderat lite sand och torv, ja då var det inte spade som gällde utan händerna med handskar på och en liten planteringsspade. Jag flyttar upp runda stenar - typ rullsten - en efter en och gräver upp lite multnade barr. det är mitt sätt att gräva, sen får jag fylla i köpejord där.
Min kompost för trädgårdsavfall kommer fyllas av mina luktärter och jorden från dem, Krassarna och bl.f.dagen också. Nåt trädgårdsland har jag inte. Landet finns inte, om man säger så..
Jorden gräset växer på är 7cm tjock, sen är det berg. Så det är bra att det finns krukor! Och jag är mån om att spara allt som kan bli jord. Men när jag tömmer min kompost på sommaren så tycker jag det blir så lite, väl fjuttigt för en hel vinters ihopsamlande. Men bättre lite än inget!
Men jag trivs på mitt berg, jag har inte mer att göra än jag hinner och klarar av, det är bara det jag själv satt och sått som jag måste pyssla om. Lagom för mig. Och så läser jag om era fina växter emellanåt!

#1 Kompost för surjordsväxter, det låter intressant
.
Vad kan man stoppa i den o hur funkar en sån?
/Mvh Joline

Har inte riktigt forskat i det, men det är egentligen som en vanlig kompost, men med barr i, och granflis, och kanske lite torv. Pass upp med gräsklipp om du kalkar gräsmattan.

Tar kanske lite längre tid än en "vanlig" kompost…

Ja, den är betydligt långsammare. Men vi har ganska mycket granar på tomten, så det är dumt att inte ta vara på det.
I vår kompost hamnar mycket kirskål. rötterna brukar jag låta ligga ett par dar innan dom hamnar i komposten, som mest är en hög ogräsrens och gräsklipp.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Vi har inte någon kompost. VI har ett hörn av trädgården som troligen i många år har använts för att kasta ogräs och annat i. Det hörnet har vi några planer på att gräva upp och göra kompos av. Men det får bli någon gång i framtiden det.

Asta. Om det legat där i flera år är det säkert kanonfin jord i botten!
Förmodligen. Det är lite jobb att ta tag i den där högen bara. Den är ganska stor, överst ligger där en massa ris mm. Och så ligger den liksom inne i en dunge av fläder och syren, så det är inte bara att börja gräva inte. Man måste liksom ha en plan.

Tömmer jobbets kaffeautomat på kaffesump och strör ut på komposterna i kolonilotten.
River sönder äggkartonger, blöter dem och lägger på komposterna.
Krossar äggskal, finfördelar dem och strör ut här och där.
Tar ner grannens trädgårdsavfall, finfördelar det och täcker med.
Krattar löven på gräsmattan utanför lägenheten och täcker med i kolonilotten.
Klipper sönder alla större växtdelar och täcker med.
Tar arbetskamraternas kravbananskal, klipper sönder och lägger på komposterna.
Listan kan göras oändlig… men omgivningen har vant sig!

Wow!!!
Härligt!

#4 Surjordskompost vore ju nåt för mig. Det måste jag testa! Sur jord är liksom det jag har, så det är ju bra att ha en sån kompost jag kan ta ifrån till mina sura växter. Brukar kratta in barren på Rodisen, de multnar rätt fort ändå.

#10 en hel dunge, låter härligt. Men då kan du ta bort dom i mitten och göra en berså?! ..fast då kan du inte ta jorden därifrån, då blir det en grop-berså