övervintra nyinköpta rosor i ruka
Jag har precis köpt två Rosor, en är klätterros och den andra buskros. Köpt rosjord och satte dem i krukor tills vidare, som står i altanen. Frågan är, ska vi plantera ut dem nu eller kan de övervintra och få starkare rötter och tryggare början om vi lämnar dem i stora krukor i altanen, där det kan bli minusgrader men inte mer än cirka -8 C . I så fall hur ska jag göra med bevattningen? Varför jag drar mig för att plantera dem ute med en gång? För vi planerar att göra om hela trädgården på framsidan då vi kommer gräva en hel del och vill inte skada dem då.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jag känner mig inte säker, eftersom jag försökte övervintra där eldkrona och nerium förra vintern, täckt över med tidningspapper, men båda dog. Jag undrar om de var för blöta och ruttnade? Iaf var det mögel på alltihop när jag tog av tidningspappret, som ju borde andas.
Jag vattnar ju inte mina Rosor som övervintar i växthuset. Jag vattar inga växter som övervintar svalt o mörkt inne eller dom i växthuset, jag brukar tänka (överlev eller dö) lite hårt kanske men de senaste åren så har inga växter dött, 
Det kan vara så att dina växter från i fjol fick för mycker vatten o därför ruttnade, mögel kan tyda på det .
Du kan ju bädda med frigolit eller gammala mattor/filtar eller nåt sånt runt själa krukorna o sen fiberduk på toppen gärna dubbel, (det har jag i växthuset
Jag skulle antingen gräva ner rosorna med kruka om den är plast i rabatt eller trädgårdsland eller en jordhög någonstans där de kan stå tills du vet var du skall placera dem permanent. se bara till att krukorna är väldränerade. Eller ta ur dem ur krukorna och sätt dem direkt i jorden. Jag har gjort så här många ggr och det har funkat. Kupa upp jorden och se till att förädlingsstället kommet ca 10 cm under jordytan. Om de står kvar i krukor utomhus ovanjord kan det bli för kallt och torrt och de fryser bort. Behöver stå kallt och lagom fuktigt nergrävda i jorden utomhus.

Gräv ner dom på tillfälligt ställe, då klarar dom sig mkt bättre.

Rosorna mår mycket bättre nere i jorden än i kruka. I jorden och utan kruka är där de får starka rötter. I krukan tar det stopp för rötterna när de når krukans kant.

Men i kruka tills nästa år då du kanske vet var du vill ha den.

Tack för alla svar, de blir i kruka (och rejält stora krukor) bara denna vinter, tills vi gräver upp den där tråkiga rabatten precis intill huset och lägger sten där. Vi lyfter alltså ut rabatten från husväggen som idag delvis sträcker sig under taket och får aldrig tillräckligt med regn och näring. Och när vi har grävt ut alla blommor och buskar och lagt sten närmast huset, då kan vi planera rabatterna så allt hamnar på rätt plats. DÅ ska rosorna också ner. Till dess växer de nog inte så stort så de når krukans botten:-) Frågan är om jag ska vattna dem och hur mycket jag behöver skydda dem från frost. Ljus ska de ju få som om de stod ute, men de ska stå alltså i altanen.

Hej igen, jag hade nog försökt hitta en skyddad plats där jag kan gräva ner hela krukan under jord. De står emot frost mycket bättre då. Har du ingen möjlighet till det, så skydda/isolera runt krukorna, vattna bara sparsamt.

Gräv ner den i en rabatt med kruka, låt den leva naturligt som alla andra växter. Det är bästa sättet att låta den övervintra.

Ja, det var ju också en idé, en bra sådan. Hjärtligt tack.
Jag lyckades övervintra två krukrosor i källaren förra vintern. Ouppvärmd källare så det blir svalt och ljust.