Rosmarinen .....
…är nu uppgrävd & i krukor. Hoppas att det överlever vintern, inomhus.
Finns det tips & råd, som hjälper till överlevnaden
..

Hej
Det ända jag vet att den är jätte känslig försökte att övervintra min rosmarinen förra året med den frös ( Hade den på inglasningen )
Men mycket möjligt kan man man övervintra den på fönsterbrädet inomhus. Vill gärna veta om du har lyckats närmare våren då ska jag testa den igen till nästa år……..

Jag har provat att övervintra i landet med en massa löv
..det gick inte. Har tagit in den & så har den fått vara i källaren…näääää.
Nu; i krukor…står just nu i uterummet…ska ta in dem…när jag vet var jag ska placera dem….
Funderar på om det behövs mycket ljus.
De är 50 cm höga & vida i dess omkrets, får absolut inte plats i köksfönstret…..
Hoppas att de klarar sig….eller att jag klarar av dem
…..

jag har rosmarin på friland i skåne zon 1-2 (ger skydd vissa vintrar).
annars så går det ha dom utan skydd i skyddade och varma lägen i zon 1. vet flera som har rosmarin på friland i skåne som inte får skydd och ändå klarar sig.
annars så tar man in dom och övervintrar i en temp på +5c +10c och extra ljus. låt dom inte torka ut för mycket (även om dom står svalt vill dom ha lite fukt längst ner). inne har jag provat och ibland funkar det och ibland inte. dom som överlevt en vinter inne har en del grenar torkat och bladen trillat av. andra har klarat sig fram till våren och sedan tvärdött. och andra har dött direkt när jag tog in dom. tror ockås att dom är beronde av mycket ljus.

Jag tänkte klippa ner dem…..
….
Bor i Motala, intill Vättern…blir nog för kallt här
.
Provar inne med mycket ljus, fast det kanske blir varmt…..
Förra året hade jag en fin rosmarin i kruka utomhus. Den höll sig fin trots minusgrader och så småningom även snö. Sedan fick jag för mig att jag skulle ta in den. Tog in krukan och ställde den i vår ouppvärmda källare. Då stendog den nästan direkt. Jag har en i år också, men jag tänker låta den stå kvar i landet. Orkar inte försöka i år igen. Får räcka med allt annat som jag ska övervintra. Jag tänkte som så att kanske, kanske klarar den sig. Och gör den inte det så finns det de som lever på att sälja växter.
Jag läste någonstans att rosmarin ska vara svår att övervintra. Lite som flaxx skriver, ibland fungerar det, ibland inte. I min örtabok står det att man helt enkelt ska ha tur även om man tror sig ha perfekta förhållanden. Känsliga varelser det där.
#3 Flaxss, jag följde ditt råd förra(eller var det förrförra?) året och lät min rosmarin stå kvar ute hela vintern (zon 1). Jag skyddade den med lite enkvistar och det gick så bra! Nu har jag en planta som är 4 ggr så stor som när den planterades!
Tidigare hade jag en annan planta, som jag tog in under vintern (i förrådet med ljus och 2-8 grader), men den växte nästan ingenting på 2 år.
Ljust, svalt (ca 7 plus) och en dusch varannan dag fick min rosmarin att överleva nio vintrar. Den blommade fint varje tidig vår men sedan vissnade den, eller snarare torkade den bort.
#6 - vad roligt att den klarade sig så bra. då kanske där kommer blommor snart ? eller den kanske redan har blommat i år?
hittar man bara ett bra läge där den trivs och klarar vintern någotlunda så kan dom bli fina buskar och ge hög skörd även här. ska skulle vilja ha en rosmarin-gång istället för en lavendel-gång.
#8 den har aldrig blommat. Jag har faktiskt aldrig sett rosmarin i blom! Brukar den blomma så här sent?
dom får lila/blå blommor (finns några namnsorter som är vita och rosa och mörkblå och ljusblå).
dom blommar under senvåren-sommaren och sedan kan dom få en återblommning på hösten. om man nu har dom på friland, i kruka kan dom blomma redan tidigt på våren.

Åh, vilken intressant läsning. Jätte inspirerande !!
Ljust & svalt….
…..ljus finns, men svalt….blir värre …ska klura vidare på det…var det är svalastn och ljust i huset.
Vår källare är uppvärmd & boyta….
Har lyckats övervintra rosmarin i skyddad hörna nära husväggen. Jag bor i zon 2 nära Mälaren. Jag hade den i en stor kruka under sommaren. När hösten kom tog jag ur den från krukan och grävde ned den i grus och sand som finns intill husväggen.Fyllde upp ordentligt med sand omkring, upp mot stammen också. Den såg inte så fin ut på våren - en del torkade grenar och de flesta barren tappade. Men när det blev varmare så slog det ut nya barr och den har vuxit så fint i sommar. Blommade mycket vackert på försommaren och har fått stora fina barr. Får se om det går att klara den kommande vintern, jag tänker göra på samma sätt. Jag tror att det är viktigt att den står mycket väldränerat under vintern, kan nog vara bra att täcka luftigt med grankvistar också.
för att den inte ska tappa bladen och få grentorka om man har den på friland så kan man köpa grön vinterväv och skydda den med i flera lager. sedan kan man täcka den mot solen under vår/vintern.
Åh, vad bra tips! Vi kommer att ta in krukan och förvara den inne i (fritids-) huset. Vi håller ca 10grader där. Men när vi är i huset så har vi förstås högre temeperatur. Tror ni att det funkar med temperatursvängningarna? Vi provar så kan jag rapportera till våren!