Trädpioner
Jag planterade två Rocki trädpioner - eller buskpioner kalles de visst också - i oktober. Två små rötter som jag nog satte alldeles för nära varandra om de nu blir så stora som utlovats. Får väl isf flytta den ena.
Någon som har erfarenhet och har lyckats med dem? T o m har foto från egen trädgård?

De finns i fler färger, även rosa och röd, men jag köpte två av den vita.
Jag har satt en trädpion, förra våren/tidig sommar. Inte en Rockii, men den verkar ta sig fint. De blir ju så vackra, helt översållade med blommor.Har en släkting som har en i sin trädgård till sommarstugan en liten bit härifrån, och det är ofantligt vilka stora och många blommor det blir! Den busken är ca 7 år. Jag själv ska köpa en vit Rockii med purpuröga till våren.Den är allra vackrast tycker jag!
Det är bara att gratulera dig till ett lyckat köp! Kanske inte ska sätta dem för tätt, blir stora med tiden.

Roligt att din verkar ta sig fint. Hur mycket växte den första året? Ingen blomning ännu utgår jag från, men grenade den sig och fick blad?

Jag hade ingen trädgård ett tag så jag halvt tvingade min mor att köpa en:D Den tog sig också. Tydligen finns det olika sorter vad jag förstod det som. Man skulle kolla efter rotäkta trädpioner som tydligen skulle vara mycket bättre.
Jag har inget foto på pionen , men den får rosa jättestora blommor. Fantastiskt vackert.
Jag såg några trädpioner på bilder ifrån nån japanskträdgård, jättestora buskar , fantastiskt vackert, speciellt de lite ljus/gammelrosa och de vita.

Den jag har planterat ska bli 190 cm hög. F-n trot. Men roligt att tänka sig. Undrar om den blir lika bred som hög? Utrymme har jag gott om. En hel äng där jag börjar tycka att prästkragar och blåklockar gott kan samsas med mina planteringsexperiment.
Min grenade sig första säsongen. Blommade inte. Men det kommer! Brukar bli minst 1,5 m breda. Så det gäller att veta var man planterar dem!

Min vana trogen satte jag två st en halvmeter från varandra. Utifall någon av rötterna inte skulle ta sig. Ev får jag gräva upp den ena om de båda visar sig livskraftiga.
Ja, det är ju en lösning förstås.
Inatt och ven igår kväll har det regnat ordentligt, lite trist nyårsväder! Blåsigt också, men vädret skulle ju bli så. Förra året hade vi mycket snö vid denna tidpunkt, vad det kan skifta!
Gott Nytt År alla trädgårdsvänner!
Tyvärr lyckades jag inte med min Rockii jag köpte av Herman Krupke för ett anta år sedan,den tog sig med dog senare.Jag vet ej varför.Nu har jag fått frö av den,men kan inte hitta dem.Hm jag ska tydligen inte ha någon Rockii.

Oj vad hände? För torrt? För vått? För mycket näring - för lite? Har du aning?
Allvarligt talat så tror jag inte mina blir 190 höga och 150 breda, men det är kul att tänka tanken.