Tips om fröförvaring?
Nu har jag börjat samla in fröer och skulle gärna vilja ha tips på vad man kan förvara dem i på bästa sätt!
Hur förvarar ni era fröer som ni samlat? Köper ni något färdigt eller gör ni eget?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
jag förvarar på lite olika sättberoende på om det är små eller stora frön, men ofta blir det en liten folie bit som viks ihop

Går utmärkt att förvara fröer i kuvert, kaffefilter o tygpåsar tex.

Ja men frågan efter sådana tips är ju bra! Den andra tråden vek av på andra spår - avvägar.
Mitt tips är att spara fröerna (torra och fina förstås) i små burkar. Gamla kryddburkar eller forna tiders burkar till filmrullar är små och behändiga. Sätt på en etikett och förvara dem mörkt och svalt.
Kaffefilter är grejen. Sedan förvarar jag dem torrt i rumstemperatur.

#4 inte så bra att förvara dom i plast , glas är bättre, men du måste i båda fallen vara säker på att dom är helt torra, annars möglar dom.
Papper är bra för att det släpper igenom luft, "andas" lite, o ev. fukt suger det åt sig, ser man det så får man byta papper.

Jag brukar torka mina noga o hinner dom inte det så får dom ligga i melittafilter nån vecka. Sedan köper jag små plastpåsar där man köper kontorsmaterial, dom är återförslutningsbara.
Skriver namn på alla påsar o travar dom i fd kakburkar av metall, mörkt o behändigt.

Jag skulle nog inte klara att bevaka några kaffefilter och byta lite då och då under en lång vinter.
Man kan sprida ut fröerna på hushållspapper (suger fukt bra) där de får ligga och torka ordentligt först. Sedan är det dags att hälla ner dem i burkar. Små glasburkar känns lyxigt, men plast och metall fungerar också. Det handlar ju om att skruva på locket ordentligt så att det inte kommer in fuktig luft. Ner med burkarna i en snygg skokartong eller mammas gamla kakburk. Så förvaras de mörkt och samlade på ett ställe, som jag lätt hittar framåt vårkanten.
De små förslutningsbara plastpåsarna verkar också jättepraktiskt!

Ja nu låter ju jag det vara så nån vecka bara o sen byter jag till plastpåse. Kanske ska tillägga att just dom påsarna jag pratar om inte alltid ligger framme i butik. Ofta får man fråga o dom har dom i kassan under disk, det är samma påsar som drogförsäljare gärna vill ha o det vill dom stoppa på det sättet.
Tack för tipsen! Mörkt verkar bra. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Kaffefilter har min röst: skriver direkt på pappret och förslutar med klädnypa. Toppen!
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
Vad för fröer tycker ni är bra att ta? Har bara tidigare tagit solrosfrön från blommorna
Jag tar istor sett allt som får att ta frön av, lite spännande o se om det lyckas.
Jag ska prova med "spansk margerita" i år + en liten vit som häng som jag haft i kruka i sommar
Malva, tagetes, tomator t.ex.
Annars ägnar jag mig mycket åt sticklingar.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

# 12 malva, tagetes, petunior, pensèer, blåklint, hosta, vallmo ja allt som går att ta fröer ifrån…så gör jag…
Ah min blåklint på landet blommar om, då ska jag kolla in den när jag åker dit. Tack för alla tips