Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3059 ggr
[Asta]
0

Trevlig vallmo

Jag är vanligtvis inte så förjust i vallmo. Eller ja- jag gillar blommorna och tycker att de är väldigt vackra. Men jag gillar inte att de blommar över så fort och sedan blir  bara risiga. I år har en vallmo självsått sig i vår trädgård. I en annan tråd så identifierade Björnen den som någon slags kornvallmo. DEN vallmon har varit helt fantastisk! Den producerar knoppar hela tiden och har gjort så hela sommaren. Förmodligen kommer den att blomma tills frosten tar den.

Häromdagen lyckades jag bryta en gren på den och tänkte först bara kastat den, men sen tänkte jag att varför inte ta in den, kanske slår knopparna ut, kanske inte. Men en ganska frän bukett blev det av dem. Eller kanske mer ett konstverk.

Vallmobukett by you.

Den här tänker jag spara frön ifrån och så i trädgården för den vallmon är fantastisk.

Nu undrar jag vilket är bäst. Att så fröna i trädgården nu på hösten eller att så dem på våren?

Jennix
0

Ahh, vill ha… Så vackra dom var!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Asta]
0

Den är jättefin! Hoppas verkligen att "avkomman" blir likadan.

Bjornen
0

Kornvallmo kan sås sent på hösten men det är alltid bättre att vänta till våren. Det blir mindre svinn och det är lättare att komma ihåg var man sådde dem om man gör det på våren. De kan visserligen fungera som vinterannueller och kan överleva vintern som småplantor och blommar därigenom lite tidigare, men med otur kan de försvinna under vintern.

[Asta]
0

Tack Björnen. Då sparar jag på fröna till våren.

batski
0

Så vacker!

anki1
0

Verkligen vacker, och så "skulptural" där den står i vasen och emot den bakgrunden.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

[Asta]
0

Tack. Underligt nog har den första blomman hållit sig i tre dagar nu. Tycker vallmo brukar ha kortare blomningstid.

740tjejen
0

Jättefin vallmo, Har en i trädgården som är rosa och spretig, dock väldigt kort blommnings tid. :(

anki1
0

Ja det ärsynd att de har så kort blommningstid. Det är lika dant med pionerna.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

[Asta]
0

Men som sagt, den här vallmon har blommat hela sommaren. Det kommer hela tiden nya grenar och nya knoppar, fantastisk variant av vallmo.

[Asta]
0

Ingen bra bild, men ville ändå visa min vallmo igen. Den har massor med blommor varje dag. Den här bilden tog jag idag. Alla blommorna tillhör samma planta och då är där ändå 5-10 st utanför bilden också.

Kornvallmo by you.

helisa
0

Vilken rolig/söt vallmo planta Skrattande