Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 9683 ggr
Branneli
1

Afrikas blå lilja....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…svajar nu i vinden…..Glad

Branneli
0

Här svajar det….Tungan ute

helisa
0

Vilken vacker blomma.

pyret56
0

Oj, här har vi haft full storm, tur att du inte bor i Örebrotrakten!! Vacker är den i alla fall!!

bertina
0

vilka somriga bilder, kan berätta att min Afrikas Blå lilja , är VIT!

Den är mycket dekorativ, lika som era men VIT.

Jag köpte en blå lilja, men den är vit år efter år.

Gillar den ändå.

Halvdansken
0

De (agapantus) växer vilt i Nya Zealand ofta längs vägarna. Jättebestånd, flera kilometer långa. Och stora! Där finns både blå och vita.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

helisa
0

dom är så vackra, vill ha sån någon gång Skrattande

anki1
0

Jag VILL ha den jag  med.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

flaxss
0

# 5 - dom kan nog vara naturliserade på Nya zeeland men alla agapanthusar kommer från Afrika.

flowergirl
0

Oj vad avunsjuk jag blir på alla era liljor, jätte fina!!

Min tråkmåns vill inte blomma och jag har ändå haft den i 3år och skött den efter alla konstens reglerRynkar på näsan Jag läste nångon stans att den måste ha en låg temperatur under vintern typ 5grader för att få blommlust, så det får jag väl prova..andra tips mottages gärna från er som har blommande afrikaner.

Mvh flovergirl

Isatis
0

Snart dags att ta in mina liljor. Vi har haft två plusgrade här om natten. Kan bli frost när som helst.

Isatis
0

Ännu en bild.

flaxss
0

bilder på mina

gammal bild på dom jag har på friland(den blåa klarade inte senaste vintern)

flaxss
0

en bild på bladen

flaxss
0

så ser dom ut i år dom jag har på friland, bara för sommartorkan som varit i år har dom växt dåligt och blommat dåligt, när jag var i trädgården och kunde ge dom vatten och näring så blev dom finare. den blåa tycks inte ha överlevt vintern, men dom andra blåa och denna vita har klarat sig tuffa!

http://www.pixbox.se/pic_show_id29353973.html

bild på den jag har i kruka här där jag bor

http://www.pixbox.se/pic_show_id28244746.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id28289264.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id28289265.html

vy över mina uteplats tididgt i somras, ni ser den i mitten.

http://www.pixbox.se/pic_show_id28289260.html

min som jag har i kruka blommar rätt så bra, den är ung än dock. men jag har den ute så mycket det går utan att utsätta den för frost. sedan tar jag in den och så får den övervintra i en mörr källare som håller ca +15c. den har haft den trångt men nästa år ska jag plantera om den. min får mycket vatten och näring under sommaren, den står placerad i syd/öst läge.

Isatis
0

Flaxss.

Så jättefina dina liljor är. Tycker att den vita är så läcker. Har den smalare blad än den blå?

flaxss
0

#15 - tack, det finns vita med både breda och smala blad, samma sak med dom blåa finns dom som har tjocka och smala blad. om den har smalare blad än den blåa vet jag inte/tror jag inte.

dock min Brokbladiga agapanthus tycker jag har väldigt smala blad.

flowergirl
0

Men åååååååååå vad snyggt!!Tungan utejag bara måste få dom att skärpa sig till nästa sommar, basta.

Och den där med varigerade blad, superläckert! var har du fått tag på den?

Så här har jag skött mina tills nu:

dom står ganska trångt men i en stor kruka (det är en ricktigt tuvig sak)

Jag har vattnat och gödlsat regelbundet sedan våren.

Dom står i mitt växthus på sommaren.

övervintrar bland mina pellisar ljust och ca 10-15grader.

får vissna ner  på hösten,men jag håller krukan något fuktig under vintern.

flaxss
0

#17 - tack , jag skaffade min från Ebay för ett bra tag sen. annars har jag sett den på tradera ockås. prova att söka på dom olika sajterna. Ebay.uk ligger ju närmast med frakt och så än Ebay.com (us), på Ebay.de kan man ockås hitta en massa.

jag tycker du sköter dom bra, prova annars att dra ner på näringen (2-3gånger i månaden) och att du låter plantan får rejäl torka på vintern. torka och kyla triggar dom till att bilda knoppar.

Isatis
0

Mina liljor är gröna året om. Lite knepigt då de tar mycket plats. Jag övervintrar dem i en liten kammare med små fönster (gammalt torp) tillsammans med lager, fikon, rosmarin, olivträd m fl. temperaturen 5 till 7 plusgrader, minimalt med vatten. De blommar snällt varje sommar.

flaxss
0

det finns olika typer av agapnthus, de finns dom som inte vissnar ner alls dom är städsegröna dessa tål ockås lite högre temperatur under vintern och vill gärna ha extra ljus. sedan finns de dom som vissnar ner dessa vill gärna ha det både torrare och kallare på vintern än dom som inte vissnar ner, dom som vissnar ner är ockås härdigare mot kyla.

hur som blommar dom dåligt så kan både dom städsegröna och dom som vissnar ner triggas igång av en kylig och/eller torkperiod under vintern.

Isatis
0

Flaxss.

Bra att du beskriver de olikatyperna. Tack!

flowergirl
0

Tack alla som svarat! jag provar följande.

vattna mindre,svalare typ 5grader,

hoppas att det får effekt annars ger jag upp och skaffar nya men det är ju inte kul att slänga växter men å andra sidan så är en stor grön tuva som tar massa plats inte så roligt heller.

Glad

flowergirl
0

visar en bild också på "tråkmånsen" kanske kan ni se något skumt

eller??Obestämd

Branneli
0

Ett tips..om du vill behålla den stora krukan…plantera växten i en mindre kruka & sätt denna krukan i den befintliga krukan !!

flowergirl
0

ok, jag kan säga att krukan här är full med rötter längs sidorna…skall jag mojsa ihop dom då och ha en "lägre" kruka kanske.

TinaH
0

vilken fantastisk blå afrikansk blomma :-)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~