Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 7186 ggr
Torparmor
0

Amaryllisblad nu - fortsättning?

Min Amaryllis som tillbringat sommaren på altan har tre blad framme ca 2 cm, rötterna är vita och fina. Har tagit bort de torra bladen. Ska jag skala bort de torra yttre bladen runt löken? Hur hanterar jag den vidare, vatten, sand, vattning, stå kvar på altan? Den får gärna blomma redan i november.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

flaxss
0

jag brukar rensa bort det döda runt om löken.

du kan sköta den så här-

ta ut den efterfrostrisken är förbi, placera den först i skugga-halvskugga i 2-4v (ta in om det skulle bli frost). efter den blivit avhärdad så placera den soligt, vattna den om den ser uttorkad ut. ge den näring ca 2-3gånger i månaden eller ge den långtidsverkande näring. ha den ute så långt ut på hösten du vågar/kan men utsätt den inte för frost. bladtillväxten sker på våren-sommaren och löktillväxtyen sker när det är under +15c dvs den behöver vara ute under hösten.

ta sedan in den när det blir kallt ute, placera den inne i ett ljust fönster och ha den som vanlig krukväxt. då brukar dom börja blomma i nov-dec eller fram till våren. i feb-maj om det behövs kan du plantera om den i nyjord och lite större kruka dom vill ha lucker och luftig men näringsrikjord.

Bjornen
0

Efter sommarens tillväxtperiod ska lökarna i vila ca. 2 månader och låt dem vissna ner helt. Undvik att ta bort för mycket av det yttre skalet det skyddar löken. Förvara den torrt och mörkt så att bladen vissnar ner helt och hållet, efter första chocken kan de stå ljust och torrt. Sedan den fått vila kommer blomknoppen som oftast blir efter jul om de inte är preparerade . Omplantering i större kruka görs lämpligen när knoppen visar sig eller direkt efter att blommorna vissnat men medan de fortfarande är i vila utan blad.

flaxss
0

har alltid tagit bort det ''vissna'' skalet från lökarna INGEN skada skedd.

har ockås planterat om dom med blad och i full tillväxt INGA problem.

har också skött mina som ovan och fått blommor vid den tid jag skrev.

har också övervintrat knölar i kylskåp utan problem.

så det finns fler sätt att sköta dom på, har även läst dom som alltid har dom inne och får många blad och många blommor.

Torparmor
0

Tack för svaren, men är ändå lite osäker. Den har stått i skuggan ute hela sommaren och börjat få nya blad, men ingen knopp. Jag klippte bort de vissna bladen idag. 

Om jag förstått rätt kan jag ta bort de lösa lökskalen nu efter sommarvilan men inte plantera om i ny kruka förrän knoppen börja komma. Den kan stå kvar på altanen tills det är frostrisk. Den ska vattnas lite lagom och gärna få lite gödning.

flaxss
0

den ska in innan frosten, och ja du kan ta veck det vissna om löken.

jag tycker det är bättre för den att plantera om den under våren. och inte störa den när den får knopp. men den dör inte av att planteras om när som så det får du själv bestämma hur du vill göra.

mina är ju i krukor och inte lösa lökar, så jag låter dom blomma över och sedan ser jag att den ''vaknar'' med nya blad och då planterar jag om den. då vet jag att den vill ha ny jord och större utrymme för rötterna.

under tillväxten vill den gärna ha regelbundet med näring. under vintern ska den ha mindre vatten.

Torparmor
0

Flaxss - menar du att dina får nya blad under våren och då planterar du om den? Det skulle ju betyda att min som fått nya blad nu bör jag plantera om. Använder du vanlig blomjord eller sand?

flaxss
0

amaryllis får nya blad efter blommningen eller när det blir rätta växtförhålladen. varför din inte fått blad i sommar är svårt att säga det beror på hur den har skötts. mina får massor av blad efter blommningen och under våren-försommaren men sedan utvecklas blad långsammare fram till hösten och när temperaturen börjar närma sig runt +15c ökar lökens omfång.

men din behöver ingen omplantering nu då det är höst och vinter snart, den behöver omplantering efter blommningen när den ska börja sin tillväxt period. nu tar du antigen in den och placerar den som en vanlig krukväxt eller tar du in den och övervintrar den svalt och torrt (ha kvar den i krukan även under vintern). övervintrar du den svalt och torrt så när du tar fram den och ger den vatten och näring och sätter den varmt och ljust, sedan utvecklas knoppen och när du ser knoppen kan du ge den lite mer vatten men var försiktig med att inte övervattna.

har du den placerad som ''vanlig'' krukväxt så har den fått en köldperiod ute. då så när du tafr in den håller du den torr, när du ser knoppen börjar du vattna den och ge den exrta näring.

vilket som du gör (har själv gjort bägge alt med framgång) så kommer den blomma och JAG brukar då plantera om mina efter blommningen eller när den får nya blad under våren-försommaren.

Torparmor
0

OK. Tack! Då testar jag ditt sätt, så får vi se hur det går.

Bjornen
0

Normalt vilar inte amaryllisen under sommaren utan då ska den samla näring för kommade blomning. Det inträffar ibland att de inte uppför sig normalt vid utevistelse som beror på vädret och den uppfattar en torr period som vilotid och blomning händer ibland även under sommaren.

Blomningen kräver mycket energi och bladen som kommr efter blomningen ska ge ny energi och förhoppningsvis ge löken lite större omfång.

Om det finns sjukdomar som rödbränna bör torra lökskal tas bort noggrantt och även rötterna bör putsas innan den sätts i ny jord när viloperioden tar slut (när knoppen börjar visa). Normalt bör man åtminstone ta bort den gamla jorden vid omplanteringen och då ska v'xten inte vara i tillväxt då rötterna skadas och tillväxten hämmas. (Det gäller alla krukväxter.) FRiska lökar bör få behålla ett lager av skyddande äldre lökskal för att inte det ska bildas torra lökskal av friska delar av  löken. Det yttersta skicket torkar oftast och en helt rensad lök offrar delar av löken för att bilda nytt skydd.

Se separat artikel.

flaxss
0

#9 - det du säger om omplantrering är enligt mig struntprat, det märks då inget negativt på mina amaryllisar när jag planterar om dom efter blommningen när deras tillväxtperiod börjar MED BLAD.

tillväxten hämnas EJ, direkt efter omplantering så formlingen sprutar det ut blad från mina. rötterna verkar inte ta nämvärt skada på mina plantor.

ja det bildas nytt bruntlager efter man tar bort det bruna, men har man mycket om man vill ta bort det så gör det inget. gör det sjävl nästan vid varje omplantering. och under sommaren bildas ett nytt fint ''skydd''. och ÄNDÅ blommar mina överdådigt och får massor av blad. . så nåt måste jag ju göra rätt Skrattande

som jag skrev innan det finns flera sätt att odla dom ETT är inte RÄTT. och jag tysk ha ''tagit sönder'' det flesta myter om amrayllis då jag odlar dom på mitt sett och får ändå mycket bra resultat ska jag säga.

Bjornen
0

Det är klart att det bildas blad efter blomningen och är rotsystemet dåligt så tas mera energi ur löken än om de har ett väl fungerande rotsystem. Det är mycket lättare att omplantera växter som är i vila än sådana som är i full växtkraft. Vid omplantering är det mycket lätt att skada sugrötterna och det hämmar tillväxten mer eller mindre.

Olika metoder behöver inte vara rätt eller fel. Jag bara berättar hur det fungerar för att bli som ger normalt optimal tillväxt. Det är teoretisk hur det överlag fungerar men levande växter kan betee sig på olika vis och ibland kan det teoretiskt optimala inte alltid fungerar helt perfekt.

Amaryllis fast det egentligen är Hippeastrum är ett släkte som man gjort många experiment med och de reagerar lite olika på olika temperaturer när det gäller tillväxt, vila och blombildning. Någon enstaka grads förändring påverkar tillväxt och det varierar med lufttemperatur och löktemperatur. Normalt är de amaryllislökar som säljs värmebehandlade för att blomma vid rätt tidpunkt. Bara en sådan sak om den är planterad i brun, svart plastkruka eller lerkruka påverkar tillväxt genom att det blir olika maximala jordtemperaturer.

Torparmor
0

Intressant information som ni båda gett. Tack för de uttömmande svaren.

Nu har jag gjort på ett eget sätt.  Det fanns inte så mycket sugrötter, mest stora grova rötter som jag putsade av sedan jag petat bort det mesta jorden. Planterade om i leca-sand-jordblandning och har ställt inomhus. Tänkte ge den en liten skvätt gödning om si-så-där 3 veckor, får vi se hur det fungerar.

anki1
0

Hur ser rödbränna ut? Jag har som röda strimmor på bladen på några av mmina amaryllisar ut. Jag lyckas dåligt med att få dom i blom. Tidigare har lökarna fått torka ut under hösten, så tar jag upp lökarna i oktober november spolar vav jorden och sätter i lökglas ett par dar, innanj ag planterarom. Det blir bara blad. De två senast somrarna har jag haft dom på landet under sommar månaderna. bladen växer fint, och en som inte alls fått blad under vinter/vår började plötsligt bilda blad. Nu gör jag inget åt dom den här hösten, få se då om de börjar blomma. och sätter om dom till våren.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

flaxss
1

men oj bjornen du vet ju alltid mest och bäst i allt. tur vi har dig OBS ironi. mitt sett ger tydligen också hög och optimal tillväxt och massor av blommor.

#12 - lycka till, hoppas du hittar ne metod som funkar för DIG.

# 13 - det blir röda fläckar/ränder/områden på lökarna och bladen.

jag tar aldrig upp mina lökar och har dom utan jord under vintern, utan dom är kvar i krukorna åretrunt. ända gången dom kommer upp är när jag plantear om dom när dom börjat att växa. du får se om du får blommor. det som triggar blommningen är olika faktorer men först så är det torka eller antigen en sval period som sedan följs av mer ljus och värme och vatten.