Vitlök
Jag var på Öppen Trädgård hos en dam nyligen och såg en massa intressanta vitlöksplantor. Enligt damen ifråga så var de planterade för två höstar sen, och skulle sitta i marken ett år till. Det som gjorde dem så intressanta var att plantorna var lite skruvade och hade en liten vit lök i toppen. (Förra året hade bara blast kommit upp.) Enligt damen så innehöll löken i toppen 30-40 smålökar, men vad man skulle göra med dem hajade jag aldrig. Nästa år skulle i alla fall löken i marken vara stor som en knytnäve och ha flera stora klyftor, precis som vitlöken man köper i affären. Då först kommer hon skörda dem.
Stämmer allt detta? Jag har inte odlat vitlök förut, men funderar på att sätta några lökar nu i höst, bara för att de var så himla fina när de stod sådär knorriga med en lök i toppen.
Det är värt att vänta två år för…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Har ingen erfarenhet av vitlök mer än att jag hört att dom ska vara planterade 1 år ……..
kanske har jag fel men Damen kan ju ha en annan sort av Vitlök
planterade en klyfta innan och nu börjar det komma upp Ska nog plantera mer senare i höst………….

Mina vitlökar har endast haft grön blast ovan jord…ej lökar på toppen!?
Har däremot skördat efter två år…mums !!!!

Det är rätt. Vitlöken är tvåårig. Man planterar smålökarna nu i september och den kommer upp till våren. Sedan är de på tillväxt till året därpå. Första året kan man ta av det gröna till sallader m m. Även lökarna som man eventuellt gallrar ut användas. Men inte förrän året därpå är de så stora som man köper i affären. Det var helt rätt det som damen sa.
Planterar du däremot stora lökkluftor kan de vara färdiga att skördas redan nästa år.Kanske inte jättestora men användb ara.
Jag har massor av smålökar som jag sparat och sätter nu till hösten.

Bra information nu ska jag verkligen testa det till hösten
Undrar om man kan göra det i ett stort kärl så där en 30 liter ……….
Man ska bara tänka på att de inte ska börja växa ovan jord förrän till våren. Om de börjar växa nu, så blir det vinter och då tror vitlöken att det är år 2 till våren och då kan löken dela sig i sina klyftor innan man skördar och det är ju inte så kul! Klyftorna ska alltså planteras senare ju längre söderut man odlar i Sverige och därför brukar jag sätta mina i nov-dec här i zon 1.

Det är rätt. Jag har zon 3 och 4 och därför sätter jag lökarna i slutet av september.
Är det inte luftlök då?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Men damen som ägde trädgården skördade sina lökar efter 3 år, inte 2…?
Hur får man tag på såna där smålökar? Gärna av den sorten som hade lökar uppe i toppen sådär som hon hade, för de var helt underbart vackra. 
www.stuteriprecious.se

Rätta mig om jag har fel. Men.
Jag tror att jag läst någonstans att om man planterar topplökarna så får man Solovitlök.

#9 Och det är…?
www.stuteriprecious.se

Aha, är det solovitlök, som ej har klyftor ?? Dessa köper vi & de är mycket smidigare att hantera än klyftor……speciellt när mina fingrar värker !!
Ska kolla med plantskolan nästa gång om denna klyft-lösa vitlök…..

Jag blir också konfunderad för jag har hört att man ska dra upp vanlig vitlök när bladen börjar gulna , när dom är (sådär1-1½år) och mina har inte varit särskilt stora då.
Kanske jag ska låta dom växa ytterligar ett år till?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

tilda…det kommer ny blast nästa år, så har mina funkat !!

ok
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Ingen som vet var man kan få tag på sån vitlök som damen i den öppna trädgården hade…?
www.stuteriprecious.se

Lustigt tittade på ett trädgårdsprogram på 2.an i går Trädgårdsmästaren där sa att Vitlöken var klar på våren om man planterade på hösten året innan.
många olika svar på en fråga någon annan som har något tipps 1 2 eller 3 åriga vitlökar…………..
Vanlig vitlök planteras sent på hösten (stora klyftor ger stora lökar) i välgödslad jord, när vitlöken spirar på våren gödslar man + vattnar regelbundet sedan kan man skörda runt juli-augusti.
Asiatiska vitlökar har ofta blomstänglar som blir krokiga som ormhuvuden med en boll med smålökar högst upp. Använder man de där pyttelökarna i toppen som bara är några mm kan de nog behöva sitta i jorden mer än ett år. Planterar man klyftor blir dock även denna typ av vitlök klar efter mindre än ett år.
Ett ställe att hitta udda sorter är ju Åke Truedsson han säljer annorlunda vitlöksutsäde denna årstid men han har begränsad mängd så mycket tar slut snabbt. Han säljer även ett häfte om vitlöksodling. Han har ju även en tomatklubb och man hittar kontaktinfo + info om vitlöken på tomatklubbens hemsida.
Man behöver INTE köpa nytt utsäde varje år. Har man bra växtföljd kan man ta eget utsäde och använd då främst de stora klyftorna vid plantering.
(vitlöksutsäde kan även köpas hos Törnviks frö men det är mera vanliga sorter ochman måste köpa lite större mängder av varje sort)

Hoppsan. Tog upp mina vitlökar som jag satte i höstas nu i sommar..de var goda.
Men små.
Och där de varit satte jag en bärbuske som behövde räddas…

Tack åsa ska gå in och läsa där I bland blir man så snurrig av alla olika tips man vill ju så gärna att det ska gå bra med sina odlingar……….

#17 Det låter som att det är asiatiska vitlökar jag vill ha, i såfall! Var hittar man såna? (Om nu inte Åke har.)
www.stuteriprecious.se

Små lökbebisat kan du få av mig om du vill ha. Jag har så det räcker och blir över. Maila mig efter den 4 oktober så skickar jag dig några.
Kan man bara sätta klyftor av de man köper i affären?
/Maria
"22 visst kan man, jag gjorde alltid det förr. Vissa år gör jag det fortfarande. Men det är säkrare att sätta kontrollerat utsäde.

#21 Ooooh!!! Det måste jag komma ihåg att göra! 
www.stuteriprecious.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tips på odling
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.