Åter till landet
Åter på landet efter att ha firat jul i stan. Stannar här till och med nyår. Ska gå en runda i morgon och se om något mer knoppas eller blivit avgnagt . Nu var det redan mörkt innan jag packat upp matinköp och fått en brasa i spisen.
Tror datorn är lagom varm för att sättas igång…….

Låter trevligt Christina !
Här damp lindbloms frökatalog ner och hittade en tomat som jag vill testa till våren en riktigt stor bifftomat den heter Mortgage lifter och är en sort från 1900 och den blir 400-900 gram de kallar jag bifftomater de :-)
Jag hade elin i år å den är så fadd i smaken och gula nackar får den oxå och den gamla ida 240 finns ju inte att få tag på vad jag vet så tror de kan vara bra med en sån där riktigt gammal beprövad sort ,Han har en som är än äldre en som heter brandywine och som är utvecklad av amishkulturen i slutet av 1800 talet den ger halvkilos frukter.
Fast som vanligt är de livsfarligt med kataloger man vill ju prova så mkt men lite olika sorter chillie vore ju kul å paprika för den blir ju god men inte störskärbönan trebona för halva frysen är full med förvällda bönor :-)
mvh/bjorsa

Oj - har inte börjat tänka på fröer ännu. Men förstår av alla inlägg här att det är hög tid.
Javisst är det spännande prova nya sorter. Även om man var nöjd med de gamla. Chili har jag en stor sparad planta - etterstark. Och så fick jag kruka i present i augusti som står inomhus och väntar på våren. Den är något mildare och trevligare att hantera. Båda namnlösa.

Chilli verkar vara lite ojämn i alla fall den jag köpt för den gav olika plantor och frukter inte så att de skilde mkt men styrkan var olika men dock god och den torkade jag i år och tog bort kärnorna så nu har jag en 5 liter torkad chilli kanske man skulle göra en riktigt stark soppa på allt :-)
mvh/bjorsa

Maken använder chili i ALL matlagning 'eftersom vi har så mycket och det är synd att låta den förfaras..' . Pust - så det brinner i mun för jämnan.

samma här å då e de jag som använder de i maten helst skall den fräs ihop med löken och olja först de e nyttigt :-)
mvh/bjorsa

Det är nåt tydligen med karlar och kryddor…

Vad mysigt det låter med nyår på landet, det är vad vi också ser fram emot.
Numer pensionär i Nynäshamn

Och där kan man ha så mycket fyrverkerier man vill utan risk att de går in genom någon annans fönster