Rosor
Hej!
Ngn här som vet hur man ska få rosbuskar att föröka sig?
Alltså KAN man sätta *kvistarna* i vatten och låta dom få rötter innan man sätter dom i jord, eller hur gör man?
Jag har tagit några skott från en bekant så jag tänkte fråga här hur man går till väga?
dum fråga kanske, men som det heter ingen fråga är för dum, eller hur?
/Sessan1

När det gäller okulerade (ympade) Rosor så är förökningen okulering eller sticklingar. Att få rossticklingar att lyckas ska de stickas i sandblandad torvjord och ska stå i växthus. De flesta Rosor kan man lyckas med sticklingar under sommaren och beroende på sort kan perioden med rotmöjligheter vara så kort som bara 1 vecka.
Att sätta stickling i vatten lyckas inte annat än möjligen i väntan på sättning i jord.
Rotäkta Rosor kan tas rotskott och sättas i kruka eller direkt i jorden på senhösten.
jaha, ok
Tack för tipset.
Tänkte sätta lite rosbuskar och se OM dom *tar sig*
Har ju aldrig satt rosbuskar tidigare.

Jag har provat med sticklingar men det är skitsvårt. Men jag har nog inte varit så noga med jorden. Mest sand.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Japp sticklingsförökning är ofta svårt fast inte om man kan få kvistar från rosen Mozart den brukar vara mycket lättförökad alla mina sticklingar brukar rota sig. Jag brukar ta stcklingar i maj-juni ca 1 sekatör långa och jag sätter dem i en kruka med såjord + en plastpåse över. Mozart är i stort sett den enda rosen jag brukar lyckas få att rota sig, de andra bara står där månad efter månad och inget händer och sedan ger jag upp och slänger dem i komposten.
Enligt LÅG:s rosbibel blir Mozart även finast på egen rot en okulerad Mozarrt blir lite mer spretig i växtsättet.

Jag har sticklingförökat många Rosor. Även sådana som man köper i buketter. Tar den tjockaste delen av sticklingen (ca 20 cm). Klipper av toppen men behåller ett par blad. Sticker ner dem i jorden i växthuset och låter dem stå så till våren. De flesta (inte alla) har det blivit Rosor av. Bilden är på New Dawn som blev till i växthuset förra året

Vilken jord andvänder du? Såjord eller? Tänkte att jag skulle testa att ta sticklingar…..

Nu är det svårt att ta sticklingar som lyckas utan varmväxthus med tillskotts värme och ljus och därutöver ska rosen vara i full växtkraft.
Kan möjligen fungera med vintersticklingar som sätts utomhus i jorden och rotar sig i vår ????.
Bästa jorden är plantjord blandad (billigast) med grov sand, grus eller annat poröst material.