Pioner
Vill slå ett slag för pionen! De är bara så underbara! Rosor är ju också fina, men jag är fullkomligt förälskad i pionens magiska utstrålning!
Jag har dammsugit nätet för att få tag på lite ovanligare sorter som inte finns här där jag bor (Karlskrona), och gjort en del fynd! Bland annat Rångedala plantskola utanför Borås, Botanicus på nätet samt från ett ställe i Canada. Mycket trevliga människor som jag har kommit i kontakt med också.
Jag gräver bort lite av gräsmattan varje år för att anlägga, nästa år blir det nog 15 nya sorter och så några gammaldags Rosor som passar bra ihop! Så fort julen är över längtar jag bara till våren och att få sätta spaden i jorden och gräva mer! Har även satt tre stycken Prunus accolade, vårkörsbär i höst, mycket fina blommor på dem! Guldsmedsgården ska visst ha en rosa Dillpion, ska försöka få tag på en sådan nästa år.
Men först ska jag njuta av min favorithögtid-Julen!
Håller helt med dig om att pioner är underbara. Själv har jag inga ovanliga sorter. Bara vanliga röda och rosa bondpioner. Men de är så vackra och lättskötta. Jag delar dem då och då så de blir fler hela tiden.
Pioner är faktiskt en av de få sorters blommor som jag har förutom mina älskade fuchsior. Faktiskt inhandlade just på Rångedala.

Beck - har du tittat på den här litauiska plantskolan? Jag köpte några pioner där i oktober. Törs inte säga om det var ett bra köp innan jag ser hur de tar sig. Berättade litet om mina inköp och mina planteringsbestyr tidigare här på Trädgård.iFokus..
Jag är så spänd på att se vad det blir av dessa små rötter som jag grävt ner. Men förstår att jag får vänta ett par år minst på blomning.
Jag har tittat på den litauiska plantskolan, och det verkar vara bra sorter, till rimliga priser. Jag har just hittat en plantskola i England, Ad hoc. Lite annorlunda sorter som jag har tänkt ta därifrån, 17 stycken. Inte så farligt dyra mellan 5 och 10,50 p. Jag har inte beställt via utlandet någon gång, så jag hoppas att det går bra att betala med kort, att det är säkert menar jag. Adressen dit är adhocplants.com/page95.html.
Ja, det tar nog några år innan de har tagit sig ordentligt när man köper rötterna, och inte i stora krukor som man är van vid, men det är ju mer spännande att göra det! Man vet inte vad det blir riktigt! Det är ju inte alltid att sorterna stämmer med etiketten. Läste om en kvinna som hade ett pionmuseum någonstans åt västkusten tror jag. Spännande att hitta gamla sorter som fanns förr. Förr hade plantskolorna ett mycket större sortiment av pioner, synd att det försvunnit.
Har kollat upp den pionbok jag fick tips om här av Schenkmatis, slut den också på förlag. Finns inte ens på antikvariat. Har letat överallt på nätet. Men men, det kommer en i mars nästa år av Eva Robild som heter "Pioner". Från Natur och Kultur. Då ska jag se till att jag får tag på ett ex!

För Litauen blev jag ombedd registrara mig i PayPal och jag tycker det verkar tillförlitligt. Har handlat från utlandet tidigare och dessutom bokat hotell. Men visst undrar man varje gång hur det ska fungera.
Jag har väldigt lite pengar på mitt kontokort. Har det knutet till ett bankkonto utan kredit dit jag för över lite pengar åt gången. Även när jag som nu är på resa, går jag hellre in på Internet och för över ett par tusen då och då än att ha stor kredit.
Ja, jag har funderat på att bara ha lite pengar på kontot när jag också betalar med det. Man kan ju skicka pengar men det verkar lite krångligare tycker jag.
Jag kan tydligen få dem levererade nu, mina knölar, men det borde väl gå att sätta dem i krukor om jag inte skulle vilja sätta dem i marken?Det är i och för sig riktigt milt här nere i Sveriges trädgård, Blekinge, men man vet ju aldrig när det smäller till!

Tror det går bra att plantera så länge det inte är tjäle. Bara marken är fuktig så. Sen får man nog täcka över med lite ris och halm ifall roten skjuter upp när det fryser till.
Jag fick mina levererade en dryg vecka efter beställning. De krävde betalning via PayPal och inget annat.
Jo, jag tänkte så också.Med denna varma höst så är det inget problem direkt…

Hörde just av maken att dovhjortarna sparkat undan riset som ska skydda mina nyplanterade pionrötter. Pionrötter är söta och goda och används i matlagningen t ex i Kina. Antagligen gillar hjortarna också dem.
Så därja! Nu är mina pioner på väg hit från England! Ska bli så spännande att få hem dem! 14 olika sorter blir det denna gång, tre var slut, lite synd. Men de får bli nästa års beställning!
Vi har riktigt ruskväder här i norra Blekinge, regn och storm, hu! Ingen julstämning här inte! Det känns ju inte så lockande att köpa julblommor nu, men där jag jobbar (Blomsterlandet i Karlskrona) så börjar det märkas på allvar nu att det närmar sig! Har själv gjort en egen julgrupp ikväll när jag kom hem med narcisser, hyacinter, mossa, murgröna och ett blockljus i. Jag tog en stor zinkkruka som är låg och nästan fyrkantig. Det blev riktigt bra faktiskt! Den ska stå på julbordet, härligt!Ska ställa den lite svalt bara så att det inte slår ut för snabbt!
Idag kom så mina pioner! 14 stycken i två paket stod de och väntade på mig vid brevlådan när jag kom hem efter jobbet! Vilken lycka! Så det blev plantering i stora godisburkar jag fått tag på i en mataffär. Perfekt! Lade mossan som de var invirade i när de kom överst för att bevara fukten. Det ska bli så kul när det blir vår och plantera ut dem! Kul att man kan beställa växter från andra länder så smidigt!
God Jul på er alla trädgårdsentusiaster!

Aha - så du köpte från England? Någon bra länk till plantskolan som man kan titta på?
Ja visst är det spännande att köpa på nätet och få plantor från alla möjliga ställen på jorden! Jag har hittills mest köpt Rosor från England och Danmark och så den där pionbeställningen från Litauen. Men det gav mersmak!

Och så fick jag ju en liten Flitiga Lisa från Danmark.
Den hoppas jag mycket på till sommaren.

Ser verkligen ut som en pion. Säkert minst fem-sex år gammal.
Vilket mysigt hus. Tänk så roligt att gå omkring nästa vår och fundera på vad som kommer upp. Första sommaren gör du väl ingenting mer än bara rensar och kollar antar jag.
Visst är det en pion på bilden!
Plantskolan heter Ad hoc plants, finns på adhocplants.com.Massa olika sorter, inte så dyrt heller. Ovanliga sorter som inte finns att få tag på där jag bor. Nu står de i glasverandan i stora burkar som sagt. Det är ljust där när väl solen skiner och svalt. Så det blir roligt till våren!
Här har jag en bild från ett prunus accolade som jag satte för 2 månader sedan, mitt i stormen som var här då! Underbara blommor på detta träd! Ska sätta två till till våren av samma sort. Läste i senaste numret av allt om trädgård att det var ett av de finaste vårkörsbären, och det kan jag verkligen hålla med om!Köpte det från Hortogreen på nätet, mycket bra kvalitet. Bra priser också.
De träden ska rama in min pionlund på ena sidan av huset. Ska plantera massor av pioner här, hittills är det 19 sorter med dem jag beställt från England där, och fler kommer till våren! Blir lite andra perenner också, men främst är det pioner som ska husera fritt där!
Bifogar en bild på körsbärsträdets ena kvist med blomman som blommar nu, bilden är tagen idag, på juldagen!
Men jag har läst att de brukar blomma om på senhösten, så det är inte så konstigt tydligen. Och med den värmen som är nu så…hade 8 plusgrader igår kväll!

Jomen - lite konstigt är det med julblommande prunus. Fast vackert förstås. Hoppas bara att inte grenarna får frysskador om kölden slår till.
Längta efter att höra hur dina pioner artar sig i vår. Och mina egna för den delen.
Två som jag planterade våren 05 har vuxit långsamt. Fått blad men inga blommor. Kanhända att jag planterade dem för djupt.
Absolut att det blir spännande att gå runt i trädgården och se allt som växer upp. Det kommer nog bli många frågor till Er eftersom jag inte är någon expert på vad saker heter.
Jag kommer inte att göra några förändringar första året, men med all säkerhet kommer jag att komplettera eftersom jag har några älsklingsrosor jag inte vill vara utan. Jag levde ju med tanken att ta med dem från gamla huset, men vi beslutade att börja om från början i stället.
Mina absoluta "måsten"…
- Alba Maxima (min barndoms doft från släktingar i Ångermanland)
- Gerbe Rosa (i en portal som inte finns ännu)
- Rose de Recht för doften och färgen
- Comte de Chambord/Mme Boll för doften och färgen
Sen finns det många fler jag också vill ha…
Svårast blir att bestämma sig för en långsiktig plan för trädgården, tomten är stor 3500kvm, även om mycket är naturtomt på ett berg.
Numer pensionär i Nynäshamn
Ja, det är lite upp och nervända världen med blommande träd i december! Kul med ny trädgård och se vad som kommer upp! Rosor är ju fint, jag gillar verkligen de gammeldags rosorna, finns inget som slår deras charm och doft!
Här blåser det idag som vanligt, lite trist. Igår hade vi en miinusgrad och frost hela dagen, det var härligt! Efterom jag och min sambo har två hundar är det toppen med frusen mark, det blir inte så mycket gegga inne då!
God fortsättning trädgårdsvänner!

#3 Ser ut att vara samma som jag har: Sarah Bernhardt - pionernas pion - traditionell, doftande, tunga blommor som måste ha stöd. Din ser mer kallrosa ut än min som på bilden här drar åt laxrosa - men det är nog bara fotona som luras.
#2 och #3 har båda den japanska blomformen. Helt förföriska.
Skulle vilja gissa på Cheddar Gold (vit) och Sorbet (kallrosa). Beck!!! Kom och hjälp - vad tror du?
Nummer tre är absolut en sara bernardt. Har själv en sådan.Klassisk sort. Cheddar gold håller jag inte med om att den vita är, den som Maria har på bild har en antydan till lime i blommans mitt, jag slog upp den på nätet och fick upp en med en stor krans av gula ståndare i mitten, så den är det inte.
Sorbet tror jag också att den andra rosa pionen är som du har på bild.
Har kikat runt på nätet efter den vita, letat på olika plantskolors hemsidor, men inte hittat den.Ibland kan det vara lite svårt med färgåtergivningen på bilder över nätet.

Det är ganska knepigt. Finns så många vackra som är varandra ganska lika. För att riktigt kunna bestämma namn och sort måste man veta när de blommar, se bladens form etc. Skulle vilja föreslå att din pion heter Karl Rosenfeld dock.
Och vilket trevligt hus! Lycka att få bo i ett sådant!
Tack
Jag gör alltså en utredning och mera fotografering till sommaren så kanske jag kan få hjälp.
Det första jag skall göra är att fråga förra ägaren, hon KANSKE tillhör dem som vet mer än "jag vill ha en rosa pion och den skall vara stor typ"…

Kanske har du tur och förra ägaren är en kalenderbitare som skrev upp alla inköp. Själv skulle jag inte ha en susning om vad vi planterat var och när, om jag inte fört anteckningar.
Christina:
Jag är likadan och hittade när jag packade för flytten en bok med både kvitto och anteckningar om min allra första ros, en Alba Maxima från Zetas.
Det var då jag funderade på att ta med den hit, den har redan följt med en flytt. Nu blev det inte så, men helt klart att det blir en Alba Maxima som först flyttar hit.
Det skulle kunna vara en karl rosenfeld, om blomman är mörkröd och fylld. Fylld ser man att den är på bilden, men färgen skiftar som alltid på bilder som ligger på nätet! Men det ser ut att vara den. 90 cm hög luktpion.
Det underlättar förstås om anteckningar finnes, men fråga annars någon i närheten på en plantskola och ta med en blomma och visa. Är det en bra plantskola ska man kunna fråga om allt!

Förslaget att ta en blomma till en plantskola i sommar är utmärkt. Karl Rosenfeld som vi gissar på är rödare än din bild. Det finns en hel rad hybrider som kan vara tänkbara alternativ.
Många hybrider finns det, och det kommer fler hela tiden, exempelvis Guldsmedsgården tar fram egna pioner som de korsar fram. Det tar många år, men till slut finns det något litet frö som blir en härlig och blomvillig planta!
Tack för hjälpen med pionerna! Skoj att få veta vad det är för sort jag har! 
Att de behöver stöd det märkte jag, de ville inte stå själva utan låg/hängde mot marken så jag köpte stöd och gjorde egna.
Jag skulle behöva flytta några av dem. Vet inte hur jag ska göra. När är det bäst att flytta dem? Före blommning eller efter? Eller spelar det ingen roll? Ska man gräva ner dem djupt?

Visst kan man flytta pioner, även om det ofta varnas för att de kan bli litet tjuriga av flytt och vänta en säsong innan den börjar blomma igen. Men min Sarah Bernhardt i #24 har jag flyttat och den tog sig fint.
Flytta på hösten: sept/okt. Gräv upp så mycket av rötterna du bara orkar. Får du upp en rejäl jordklump med minsta möjliga skada på rötterna är det jättebra. Sätt ner klumpen så markytan är på ungefär samma nivå som tidigare. Det lär du se tydligt på grenarna var jorden började.
Börja gärna förbereda det nya stället gärna redan på våren. Rensa bort allt flerårigt ogräs och gräv till minst 50 cm djup, gärna mera. Du kan ju alltid odla litet ettåriga blommor på den platsen under sommaren för att inte orgräset ska ockupera platsen. Att gräva djupt och rensa ger ALLTID den där extra bra förutsättning för en lyckad plantering, även om sedan pionens rötter inte ska ligga djupt.

Maria - se även artikeln här på sajten om plantering av pioner. Där står lite mer om jord och näring.
Det viktigaste med pionerna är att de inte kommer ner för djupt.