Vad är ogräs?
I en annan tråd där bl.a Murreva finns omtalad så pratar vi om ogräs. Vissa växter "växer som ogräs" men vad är det som avgör om det är ogräs eller inte?
Sitter det i betraktarens ögon?
/Maria

inte gräs
Menar du att allt som inte är gräs är ogräs eller
Jag fattar ingenting
/Maria

Gräs kan ju inte vara ogräs för det heter ju o-gräs (inte gräs).
Jo jag förstår
men resten då? Varför kallar vi somligt för ogräs?
/Maria

"o-gräs" fnisss Där fick du allt till det…

Ogräs är väl vad somhelst som växer där man inte vill att det ska växa. Jag har massor med frösådda mahonier som jag gräver upp och komposterar tex. Nävor, röllekor, Nunneört osv rensas också bort på vissa ställen. Kan jag flytta det så gör jag men jag körde en hel trillebör till komposten i helgen.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ogräs kan också vara växter som man inte tycker om. Jag har råkat få Revsuga, som såg söt ut som liten planta. Sedan den brett ut sig fick jag helt andra känslor för den och river bort varje litet skott som dyker upp. Tyvärr envisas den med att komma igen och igen. Snacka om ogräs alltså!
För mig är ogräs en växt som växer på fel ställe. Sedan gör det detsamma vad det är för växt.

För mig finns inte ogräs egentligen utan alla växter har sin prydnad och funktion. En del växter som anses vara besvärliga ogräs är viktiga för att ta upp näringsämnen från djupare jordlager (t.ex. åkertistel och åkerfräken).
Då sitter det ändå hos betraktaren
Jag tänkte att det kanske fanns en kategori som faktiskt benämdes ogräs av olika anledningar.
/Maria

#9 Intressant det där om åkerfräken! Sådant har jag gott om, så nu undrar jag hur jag kan dra nytta av den i grönsakslandet, där den trivs så bra?

Åkerfräken växer bara på kiselfattig mark men ändå innehåller den mera kisel än någon annan växt. Kisel är ett bra medel som stärker växternas motståndskraft för sjukdomar.

Aha! Kan det vara därför som jag får så friska, fina grönsaker mitt i detta virrvarr av åkerfräken. Ibland hittar jag långa härvor av rötter vid grävning i jorden och ovan jord bildar åkerfräken en frodig skog i miniatyr av "rävsvansar". Jag bekämpar den manuellt.
Kvickrot är ogräs!!!
……..fast gräs ?
Jag såg någonstans på nätet att man kunde köpa Gråbo! Jag kan skänka bort.