Mitt woodland
Här är lite bilder på mitt woodland som jag började på i våras. Det är alltså en del av trädgården som är skuggig och fuktig med träd runtom. Växterna är ormbunkar, alunrot, fögätmigej, silverax, hosta, och andra växter som trivs i den typen.
Jag har ocskå satt ner en del anemoner och liljekonvaljer. Ska bli spännade att se hur det tar sig nu säsong två.
Det ligger här bakom björkarna.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Vow - vilket projekt! Hur lång tid har du hållit på?
Det ska bli väldigt roligt att följa det under våren. Du måste lova att kontinuerligt lägga in bilder allteftersom.
Jag har själv stora delar av min tomt som är fuktiga. En bit är återvunnen träskmark och den är solig. Andra delar ligger i skugga.
Så jag har en alldeles särskild glädje av att följa din odling.

Jag började gräva i mars, och var färdig med det i slutet av april. Sen höll jag på med torvblocken större delen av sommaren, men efter hand som "avdelningarna" blev klara så satte jag ner växter.
Hittills har det nog kostat 10.000, torvblocken är dyra, och så har jag köpt barkmull också. Plus växter förstås…
Tack o lov bor vi på landet och gården brevid har hästar, så man kan hämta hur mycket stallgödsel som helst.
Totalt sett kommer det att bli ca 200m2, jag ska göra nåt vid björkarna för att få en snygg avslutning/ingång. Hade tänkt mig olvon, pieris och kornel. Eller liknadne.
Fy vad spännande. Önskar också att du lägger upp fler bilder efterhand.
Vilket arbete…
/Maria
Riktigt snyggt, Vilket arbete!!! sååå imponerad… Har letat i många år efter passande växter till mitt skugg-rum. Funkar: pion, astillbe och några sorters iris, En klematis i ett hörn och så mina favoriter Liljor o alunrot, i alla varianter jag hittat.
(Tacksam för fler förslag på växter som trivs i skugga)

Vilket jobb du lagt ner och vad fint det ser ut!
Kommer det att bli många rhodendendron?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Pioner och Iris är typiska solväxter. De allra flesta liljor och klematis är också växter för halvskugga eller nästan helsol.

Det kommer inga rhododendron alls. Jag vill inte ha så mycket blommor. Det kommer vårblommor, och givetvis blommar lungötr, alunrot och hosta, men det är inte så dominerande. Jag vill ha det lite "rått" inte för fint. Går efter bladfärger och mönster istället.
Jag älskar Alunrot med olika färger. Hos mig står de i sol men verkar trivas ändå.
/Maria

#12 ormbunkar är ju det klassiska i skugga. Det finns en uppsjö av olika stora med olika färger osv. Vissa vissnar ner, andra är städsegröna. Men det kommr ju inga blommor. Samma gäller för hosta (funkia), fast där finns inga städsegröna.
Många växter gillar halvskugga, så det beror på hur skuggigt det är, annars kan man testa lite också. Men pionerna tror jag inte på.
#14 Spaljén släpper kanske igenom tillräckligt med sol på pionen för den trivs fint där. (Dess ursprungliga planteringsplats, allt det andra är uppbyggt runt den) Klematisen stod det på, att den endast behöver lite sol. Irisarna, -det ser iaf ut som en iris, ena gul o andra mörklila, lågväxande sort som sprider sina tjocka rötter överallt o tar över hela rabatten. (blommar slutet juni till juli.) Liljorna trivs oxå fast blommar lite senare än dom utanför. Då kan vi njuta av dom längre. Har delat på dom för det hade bildats massor med olika stora "babylökar" på dom stora lökarna.
Björnen kanske har nåt mer blommande förslag?
Jag har en del av min trädgård, som skulle passa som woodland. Det liknar din första bild. Kom direkt att tänka på vår "hemliga" del. Den ska ha små portaler (ingångar) av rosenbågar och humle och sådant, för att förstärka det lite hemliga och mystiska. Det är en "vild" och obrukad del, som jag vill göra om lite. annars hade jag ingen aning, men nu fick jag idéer.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Både pioner och iris överlever i skugga men blomningen blir lidande. Iris kan breda ut sig mycket starkt om det är lagom torrt men skuggigt och blomningen blir svag. Några ovanligare sorter av iris, oftast med obetydliga blommor tål skugga bra, men annars är de soldyrkare. Vårblommande klematis klarar sig i ganska skuggigt läge men endast en lite ovanligare art trivs i helskugga.
Dicentra och Fumaria arter trivs bäst i skugga. Särskilt löjtnatshjärta kan få en lång blomning om de står skuggigt och fuktigt på sommaren, men inte på vintern. Vintergröna, ormöga, plister, dagliljor och de flesta nävor är några exempel på växter som trivs i skuggiga lägen.
Åh! många av dem har jag ju i andra rabatter… resten har jag skrivit upp på min lista. Tack så hjärtligt för värdefullt info

#19. Vad kul! Det tog mig lång tid innan jag kom på vad jag skulle göra, och då fick jag inspiration från en trädgårdstidning.
De böcker som finns är ofta engelska, vilket kan ställa till det med namnen på växterna. Men man kan ju få ideer från bilderna enbart också.
Precis som du så tänker jag på det som en "hemlig" del, för man ser den inte förrän man är riktigt nära.
Du skrev 2008 sist. Hur går det? Har du fler bilder?
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Puha…jodå de ligger i kameran. Ska sortera lite. Mamma har också efterfrågat.
Men det har varit fokus på rosenrabatten i år, så det har inte hänt jätte mycket. Fast just idag har jag satt 130 lökar lite överallt!
Fast just idag har jag satt 130 lökar lite överallt!
Wow!
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.