Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 7236 ggr
Gentle
0

Björnbär !

Jag gjorde ett impulsköp i går och köpte en björnbärs planta men jag vet inte riktigt hur den vill ha det och jag glömde fråga i afären också.Vill den ha nått att växa imot eller kan den växa som halonen gör ?

aase-andersson
0

Den behöver något att växa emot om jag inte har fel.. går i dom tankarna jag med, har en garage vägg som jag tänkte plantera emot, men kom på att vi lagt sten plattor närmast huset som är 30 breda. Kanske man kan plantera dom utanför plattorna för de behöver ligga kvar för dräneringens skull. Kanske man kan ha dom i en stor kruka eller låda, beror ju på om de får långa rötter.. Ja frågor finns det gott om..

Bjornen
0

Normalt behöver björnbär en solig vägg att växa emot dels för att bären ska hinna mogna. Men det beror på vilken sorts björnbär. Härdigheten varierar från zon 1-4 (5). Men vildväxande björnbärn finns upp till Ångermanland. Räkna med att taggfria sorter är mindre härdig.

Björnbär är inget från kruka eller låda. De har kraftigt rotsystem och härdigheten blir avsevärt sämre.

Cristine
0

Har en kusin i Sundsvall som har en massa Björnbärsbuskar och dom står fritt på rad.Dom är som hallombuskar och får mycket skott. Hon säger att det är samma skötsel.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aase-andersson
0

Men då planterar jag dom utanför plattorna och sätter upp spaljeer som de får växa upp på för de slingrar sig ju bra om de får. Ska göra en i trä själv tror jag..

Någon som har en titning på en enkel spalje?

Cristine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nr 1

Cristine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nr 2

aase-andersson
0

Tackar.. kan ju faktiskt jag med göra!!

Gentle
0

Jag funderade på om man kunde typ bygga en pergula och låta björnbären få klätra på den,skulle det gå eller behöver bären värme från en vägg för att dem ska mogna ?

kickboard
0

Ska också prova med björnbär i vår. Vi har en lidervägg mort söder som skulle lämpa sig som stöd. Blomgvists skickade sén så fin broshyr med massor av olika nya bärsorter som verkar intressanta. Blå hallon till exempel.

www.blomqvistplantskola.com

Doftliljan
0

Jag funderar starkt på att ta bort mina röda vinbär och plantera taggfria björnbärsbuskar istället eller möjligtvis amerikanska blåbär. Nu är jag väldigt nyfiken på hur det har gått för er som planterade björnbär i våras? Har det fungerat, trots att det inte blev mot någon vägg eller?

Jag bor på Östkusten i Kalmar län och här finns massor med vilda björnbär, så läget bör ju vara ok tycker man.

Halvdansken
0

Ska inte blåbär ha sur jord? Eller amerikanska kanske är annorlunda?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
0

Amerikanska blåbär behöver ännu lägre pH-värde än våra svenska.

Halvdansken
0

Tänk på det, doftliljan. Ska du skifta ut mot blåbär så blir det till att sänka ph med torv och sånt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Doftliljan
0

Tack för råden, I en reklamtidning stod det att man skulle använda rhodendendron jord. Är den surare?

Bjornen
0

Det är mycket bättre och mycket billigare med okalkad torv samt kogödsel.

Doftliljan
0

Tack för tipset Björnen! Får väl se om jag kan lyckas…