Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 10510 ggr
mrsTree
2

Köpa lite större vinbärsbuskar...

Hej,

Vet någon om man kan köpa lite större vinbärsbuskar
och andra trädgårdsväxter i Stockholmstrakten?
Det fanns absolut inget på blocket.

Köpt tidigare på Plantagen och det misslyckades totalt, med god hjälp av rådjuren då förstås, hur får dom att hålla sig på sin kant förresten?

Ha det!

Bjornen
0

Större trädgårdsbutiker brukar ha större storlekar av de flesta buskar och träd åtminstone som beställningsvara. Men jag anser att det blir för dyrt att köpa större storlekar eftersom de är mycket dyrare. I mina partiprislistor finns bara 5 liters plantor upptagna. Riktigt stora storlekar säljs normalt inte annat än på senhösten eller tidiga våren eftersom de är nästan bara barrotade.

mrsTree
0

Åhh, Tack snälla för svar!

Är det alltså bättre att plantera dom då? Senhöst eller tidig vår,

är någon tid bättre än den andra?

Bjornen
0

Plantering av buskar och träd är oftast bäst på hösten-senhösten om det inte är sorter som är nära härdighetsgränsen.

Bjornen
0

Priset på normala storlekar av bärbuskar ligger omkring hundralappen eller något mer. Större buskar kanske har priser på 500-1000 kronor eller kanske mera.

gumo
0

Synd att du inte bor lägre norrut, då har du kunnat få rejält stora av mig Glad

kickboard
0

Bärbuskar  växer så snabbt att det nog inte lönar sig att köpa dyra större buskar. Du köper mycket bär för merkostnaden.

mrsTree
0

Ok!

Nu börjar det närma sig att köpa buskar och plantera, men hur håller

man rådjuren borta, är det nät som gäller eller hur gör ni?

anki1
0

Rådjur gillar inte svarta vinbär. De klarar sig utan skydd. annars är väl skydd av nät eller "burar" som gäller. Fast mina övriga bärbuskar har fått vara ifred för rådjuren hos oss. Men "våra" rådjur är nog lite krasna av sig. Det som ät hårt och "träigt" får vara ifred, även tulpaner som kommit upp ca 10 cm.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

mrsTree
0

Hej,

Tack snälla för svar!
Hmmm…host…rådjuren här (Sthlm) är faktiskt direkt oförskämda, äter glatt upp rubb och stubb på både röda- och svarta vinbärsbuskar. Sedan har dom dessutom fräckheten att lägga sig och slappa i trädgården samt behagar inte lufsa iväg förrän man är riktigt nära och tjoar åt dom. Får prova nät, ser så trist ut bara…

helisa
0

Jag har hört ett tips på radion tror jag det var, det var en farbror som hängde ut vanilga tvålrester i små nät o då gick inte rådjuren dit. Vet inte om det funkar men tänker prova framåt våren då råbocken gick hårt åt vårt gullregn nu i våras.