Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 6552 ggr
Christina
0

Läkemedelsväxter

Tror du på växternas läkande krafter? Förutom att man mår bra av att arbeta i sin trädgård, så finns det ju växter som i urminnes tider använts för medicinska ändamål. Börjar inte intresset för dem vakna igen? Eler har det kanske aldrig försvunnit helt?

Jag gav i alla fall mina barn blåbärsdryck vid diarré. Och har lagt groblad på sår när inget plåster fanns till hands.

Kratern
0

Jag är mycket intresserad av läkeväxter, men är för feg för att prova allt som jag torkat. Det bara ligger där i sina burkar, och så får jag byta ut det varje år. Fundersam 

På sätt och vis är ju den största tjusningen när man går ut och samlar in växterna. Flört

zzaga
0

Jag använder en del krydd och medicinal växter.

Jag har saliva som jag brygger te av när jag har ont i halsen.

Timjan gör jag också starkt te av när jag är förkyld.

Johannesörtsolja har jag gjort några gånger. Ringblomms olja.

Scilla
0

Jag tror utan tvekan på att använda de växter som innehåller medicinskt aktiva ämnen så länge man har lite koll och använder det på ett vettigt sätt.
Ungefär 80 % av de läkemedel man använder idag består av syntetiska kopior på ämnen som man hittat i växter, så växtmedicinen är ju inte helt ute och cyklar. Använder mig även av eteriska oljor och örtavkok när jag gör t ex hudvårdsprodukter.

Christina
0

Nu blir jag imponerad. Och nyfiken.

#2 Vad är Johannesörtolja? Och Ringblomsolja? Lägger du blombladen att dra i olja - och vilken sort i så fall? Majs? Raps?

#3 Tillverkar du hudvårdsprodukter? För eget bruk eller säljer du också där du säljer blommor?

zzaga
0

Ja man bara lägger dom i vanlig olja och drar , sen silar man efter ett par dagar eller nångon vecka.

Det beror lite på hur kännslig man är. Olivolja tycker jag funkar är man mycket överkännslig kan man köra med mandelolja.

Johannesörtsoljan böra man akta sig för att gå ut i solen när man andvänt.

Christina
0

Zzaga - Hur använder du dem - som allmänt mjukgörande body lotion?

zzaga
0

Jag har en liten son med röd rumpa just nu. Då passar ringblomme oljan perfekt… eller till nariga händer som vi keramiker kan få av allt vatten. Ringblommeoljan är inte farlig alls så den kan man slösa med… till torrsprickor på fötter osv:)

Christina
0

Nähä? Låter ju utmärkt!

Det tråkiga är bara att jag får torrsprickor på vintern. På sommaren när ringblommorna blommar så har jag glömt det.

Borde bokmärka vissa inlägg. Som det här.

Scilla
0

Jag tillverkar för eget bruk och till familj och vänner. Ska faktiskt precis ställa mig och göra bodylotion och handkräm till mina föräldrar i julklapp. Jag gör handkräm, bodylotion, bodybutter, cerat, tvål, ansiktskräm, salva, ansiktsmasker, ansiktsvatten, schampo mm.

Om man gör ringblomsolja kan man passa på att tillverka ringblomssalva med oljan. Fyller ungefär samma funktion, fast i salvform. På vintern kan man istället använda hack av en-, gran- och tallris så får man en cirkulationsfrämjande och värmande olja/salva.

Christina
0

Trevliga julklappar. De måste bli enormt uppskattade.

Scilla
0

Ja, de har önskat sig det. De är bra att ha som försökskaniner också. Flört

Christina
0

Har du eget varumärke för produkterna?

Scilla
0

Nej, jag har inte det. Det är bara på hobbynivå och kommer förmodligen stanna så. För mycket jobb annars…

Christina
0

Aha - trevlig hobby i alla fall.

Christina
0

Har hittat ett par privata sajter med tips och info om Läkemedelsväxter

http://hem.spray.se/e.snygg/Vxtmed/LKEMEDEL.htm

http://home.swipnet.se/~w-37249/ORT2.HTM

Scilla
0

Nu har jag precis gjort ny ansiktskräm med bl a jojobaolja, avokadoolja, sheasmör, silkesprotein och eterisk olja från jasmin.

Lisbeth
0

Något som jag brukar använda mig av är Aloe vera. Det finns som Gele och som liniment vid värk. Det hettar till ordentligt:)

Jag har också använt mig av växten Aloe vera. Då har jag brutit av en bit av den och använt det kladdiga innehållet i växten direkt på t.ex. brännsår.

http://www.foreverliving.se/

//Lisbeth

emelie_t
0

Jag kan absolut tro på att vissa växter har läkande effekt som tex. aloeveran, har också hört att det är vetenskapligt bevisat att man blir friskare av att överhuvud taget pyssla i trädgården eller att jobba med trädgård, att få ta hand om det som växer, vet inte om det är sant men jag mådde verkligen toppen bra när jag jobbade med trädgård i sommras i alla fall :)

Christina
0

Du har alldeles rätt. Det finns t o m behandlingar idag baserade på skogens miljö som läkande kraft. Läs om Grön Rehab här. Härligt va?

Ut i skogen med de sjuka!!!

Denna kommentar har tagits bort.
AnnaO
0

På SLU i Alnarp har man sedan flera år forskat kring trädgårdens betydelse för människans välbefinnande. Här arbetar man med rehabilitering av framför allt människor med utmattningsdepression. Men jag tror absolut att naturen och de gröna miljöerna är både en läkande och stärkande kraft för oss alla.

Läs mer om rehabilitering med hjälp av trädgård.

Christina
0

#21 Intressant läsning. Jag vet att efter en stressig vecka i stan på jobbet med många komplexa uppgifter och irritationer varvar jag ner fullständigt när jag jobbar ute i trädgården. Då fokuseras mina tankar efter ett tag helt och hållet på det jag har för händer och jag glömmer regleringsbrev, återrapporteringar och utvärderingspolicy.

Det här året har jag dessutom kunnat utsträcka min utevistelse p g a det milda vädret. I morgon ska jag dessutom gå en sväng i skogen och se om ryktet stämmer: att det lär finnas trattkantareller i december. Om inte annat letar jag lustiga grenbitar och roliga mossor till mina julgrupper.

Scilla
0

Jag tror också på trädgårdsrehabilitering, speciellt mot utbrändhet och stress. I en trädgård måste man låta saker ta sin tid och jag tycker det är en bra motpol mot stressamhället. Att jag själv blivit sjukskriven p g a stress i mitt trädgårdsjobb är en annan sak, det är annorlunda att ha det som yrke…

zzaga
0

Jag läste just i Illustrerad vetenskap om hur Kinesiks malört andvänds som rena mirakelmedlet mot malaria. De gammla malaria medecinerna fungerar inte längre eftersom parasiterna utvecklar resistens ganska fort. Det nya medlet har inga farliga biverkningar vilket gör att det går att använda på barn. Barnen är också de som drabbas offtast av malaria , det är också offtast de som dör offtast.

Kinesisk malört odlas nu i stor skala i stora delar av asien och afrika.

Naturlitvis har kineserna kännt till en här medecinen i några hundra år innan…

Christina
0

Så oerhört intressant. Den kinesiska läkekonsten har fortfarande stark förankring i många länder i Asien. Jag bodde några år i Filippinerna (katolskt, kristet, korrupt, urfattigt) och i Malaysia (välmående oljeland, nationalism på väg mot muslimsk fundamentalism).

I båda länderna har kinesisk läkekonst förtalats och förträngts, men trots detta lever den sida vid med den moderna västerländska medicinen. Och de absolut bästa läkarna är de som har en fot i varje läger.

zzaga
0

Ja, Kul att växter kan vara till sån nytta för oss:)

Mycket av den kinesiska läkekonsten är fantastisk medans en del inte är lika rolig. Mycket av ner malda djur används i den kinesiska medecinen vad jag har förstått. Tigrar, noshörningshorn och jag vet inte vad:/

Men deras kunskap om örter är det verkligen inget fel på:)

/S