Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 2267 ggr
Christina
2006-12-22 00:36
0

Julefriden har inträtt

Idag är det vintersolstånd, Tomasdagen, då man förr i landet brukade pynta med stora granruskor för att markera att julefriden inträtt. Julefriden påbjuder att all osämja läggs åt sidan till julen är över. Förr i världen utgick också dubbla straff för brott som begicks under sedan julefriden inträtt.

"julfrid ingick i den svenska medeltida fridslagstiftningen och innebar bl.a. att vissa våldsbrott under julhelgen straffades med "tveböter". I traditionen utsträcktes detta att gälla även jakt. Julfriden ingick antingen på Tomasdagen eller på julafton, räckte t.o.m. trettondedagen och kunde i städerna "blåsas in" genom en offentlig ceremoni. Så sker alltjämt i obruten tradition i t.ex. Åbo."

Källa: Nationalencyklopedien

Och jag har faktiskt rest min granruska inomhus och klätt den! Förr när barnen var små gjorde vi det kvällen före julafton.

Har du klätt granen?

beem
2006-12-22 13:48
0

Ja granen är klädd. Maten  och klapparna inhandlade.

Dessvärre regnar det just nu så julkänslan är inte som den borde.

På kvällen då det är mörkt är det mysigt med all beslysning och alla tomtar så jag får väl låta bli att titta ut på regnet.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

AnnaO
2006-12-22 21:31
0

Nej. Vi tar in granen dagen före julafton och klär den på julaftons förmiddag.

Men vi högg granen för nästan en vecka sedan. Just nu står den i en hink i trädgården och väntar.

kickboard
2006-12-23 10:30
0

Julgranen väntar i garaget och i kväll ska den kläs.

Christina
2006-12-26 16:52
0

Ingen gran på landet i år. Om jag inte ger mig ut i morgon och tar en. Har ont om lämpliga granar just nu - kanske blir det en av de minitallar som oönskade poppar upp här och var.