Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 15566 ggr
Lillhumlan
2008-02-24 20:23
15

Avenbok.

Hej!

Får gå under grovplanering. Hoppas det stämmer.

Nu har vi bestämt oss för sorts "häck" vi vill ha. Det blir avenbok. Verkar passa bra här, verkar vara tålig och snäll och göra som man vill… lätt att forma och trivs vad jag förstår i lite sandig jord. Tror faktiskt att det kan bli succse´! Haha..ja vi får se.

Någon som vill ge extra mycket tips, när planteras den, hur gör man rent praktiskt? Någon som avenbokshäck?? Ska tydligen vara mycket blad även vintertid…skönt för insynen.

/Lillhumlan

Bjornen
2008-02-25 09:46
0

En avenbokshäck är ganska grov genom att det är ett ett normal stort träd i vanliga fall. Avenbok är ett lövvfällande träd men de bruna bladen kan sitta kvar till framåt våren. Avenbok bör planteras på våren eller krukade plantor på försommaren. Höstplantering bör undvikas då de ska planteras mycket sent och det är då stor risk att plantorna tagits upp för tidigt, vilket kan innebära dålig övervintring. Avenbok finns också som färdig häck och innebär snabbt att häcken är klar. Det kan behövas beställas i god tid före inköpet och det är ett mycket dyrt sätt att få en häck. Det är ungefär 20 ggr dyrare än barrotsplantor.

Ahnna
2008-03-04 21:09
0

Kompletterar… En avenbokshäck ska inte klippas på höjden förrän den har nått den höjd man vill ha, och enligt vad jag har läst mig till så kan man inte "förnya" häcken genom att klippa ner den till knähöjd. (Det är ju ett träd, som sagt, och de mår ju inte bra om man klipper ner dem!)

Ska också plantera en avenbokshäck här i år (hoppas jag!) men det blir småplantor som får ta 5-6 år på sig innan de blir täta.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

signemo
2009-04-04 14:41
0

Vår avenbok ( 4 st bredvid varandra). är nu ca 2 meter höga.  Planterades för 2 år sedan.

HUr klipper man ner den?.

Hur gör man när man beskär på sidorna?

och skall man ta bort bladen?

Var rädda om varandra

[Ankanxxx]
2009-04-04 16:29
0

Vi planterade avenbok förra året och ett tips är att beställ dem så snart som möjligt, för det är bra att hinna plantera den ett bra tag före sommaren och torka slår till.

Jag planterade ut de 12 plantorna som inte tog sig för oss och som vi fick nya i växtgaranti idag. Vårplantering är att föredra för avenbok och därför väntade vi till i vår istället för att plantera nya.

Mitt bästa tips är nog att se till att köpa växtstöd till varje buske (t.ex en bambukäpp), för de växer ganska fort och många behöver lite hjälp för att växa rakt upp. Vi fick lite bråttom att plantera häcken förra året och hann inte att skaffa tillräckligt många bambupinnar samtidigt som häcken levererades. Vi valde då att låta den vara "fristående" första sommaren och trodde att de flesta buskar ändå skulle vilja sträva uppåt som ett träd. Det går säkert bra att ha utan stöd, men häcken kommer i så fall att bli snårig och det vill inte vi.

Ann1
2009-08-21 01:47
0

Jag är ivrig att plantera Avenbokshäck nu. Är det tokigt? Och var beställer man dem?

[Ankanxxx]
2009-08-22 12:12
0

Det är bäst att ni väntar med det till våren.

Vi beställde våra hos blomsterlandet och de höll bra kvalitet förutom en 10-bunt som inte överlevde till hösten ens (det syntes redan innan vi planterade att de hade torkat). Vi fick då rekomendationen av deras trädgårdsmästare att vänta till våren med att plantera ersättningsplantorna, för att minimera risken att plantorna dör pg frosten.

Ann1
2009-09-03 22:44
0

Ok Tack så mycket. Ska leta runt hos olika handlare.  Beställde ni krukodlade?