Har ni börjat planera era vårsådder än?
Hej igen alla! Nu är jag tillbaka, lite mer på trädgårdshugget än jag varit på länge! Jaghar till och med varit ute och röjt lite i trädgården igår! Och det behövdes….
Nu över till nåt roligare; har ni börjat planera inför vårsådden? Jag tänkte börja så penseér nu i januari. Det är väl inte lönt att börja för tidigt, Den milda hösten nu följs väl av en kall och lång och sen vår… Men jag är lite i valet och kvalet, vi ska åka till Lanzarote i början på februari, vågar jag lämna över små späda plantor till mor som ska passa huset? Men å andra sidan kan jag ju muta henne med att en del av plantorna är till henne!! *ler* Då sköter hon nog skyddslingarna till mig eller hur?
Nä gott folk, nu ska jag surfa in på lite olika fröfirmor!
God Jul på er!!

Välkommen åter Humlan! Har saknat dig!
Jag börjar ALLTID vårsådden för tidigt och får veka, rangliga plantor. Har lovat mig själv att vänta till medio april i år. Fast det lovade jag å andra sidan förra året också. Men ser i min loggbok att jag beställda i januari. Och har man väl fått hem fröer så….
Det börjar i januari trilla in lockande erbjudanden med uppmaning "skynda på innan de tar slut" - och det går jag nästan jämt på.
Så klart du kan lämna vattningen till din mor.
Jag har redan sått det första. Ställde ut sådden undersnön för att sen plocka in den i mars och ställa under belysning.
Nu blev det inte som jag trodde. Snön försvann och vi fick plusgrader. Jag vet inte hur det går med sådden om den ruttnar eller.
Har även beställt fröer från Buxus som jag tänker så i januari och ställa ut under snön, som jag hoppas vi har då.
Har just fått kataloger från Impecta och Rara Växter. Svårt att hålla sig. Så mycket fint.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Jag surfade runt på olika fröfirmor, och givetvis så slant jag på "köpknappen", två sorters pelargoner, leverbalsam och en sort pense till. Det hade kunnat bli mycket mer men jag behärskade mig. Jag har lovat mig själv att jag INTE ska köra dubbla skift under lysrören i vår, jag ska försöka att inte bara så och sen stå där med hundratalet plantor och ingen plats att göra av med dom…
Men vem försöker jag lura?!! Det blir precis likadant i vår och det fast jag har ett växthus på plats att utnyttja så fort det går och som jag noga planerat att använda genom att så visa sorter lite senare…

#3 Leverbalsam (fast jag föredrar det i mitt tycke vackrare namnet Ageratum) har jag frösått två år i rad.
I år dök det upp massor med självsådda plantor som jag kunde gräva upp och sätta ut där jag ville ha dem. Antagligen självsår den sig friskt hos dig också. De självsådda blommade först i aug/sept men då var de desto mer välkomna, eftersom årets plantor då blommat ut. Bilden är inte så bra men form och storlek syns.

Jo, det är för att du pratat så varmt om Ageratum (som jag nog oxå föredrar framför Leverbalsam, usch vilket namn på en så söt blomma..) Christina som jag bara var tvungen att köpa en påse med frö. Hur var dom att dra upp? Lätta, svåra? Vad roligt att dom självsår sig hos dig, då lär dom garanterat göra det här.
I somras dök det upp Rosenskära intill min komposthörna (det var ju bara trevligt) och i de rabatterna där dom stått året innan. Och det trots den sega, kalla våren.
Jag brukar börja bläddra i kataloger i januari och beställa i februari. Till sportlovet brukar jag så tomatfröna och sedan inom mars de flesta andra. Några får vänta till april och det brukar bli lagom att flytta ut dem i glasverandan sen när vårsolen börjar ligga på.

Lätta att dra upp.