Hortensia Leuchtfeuer
Hej!
Jag har köpt en underbar ljust rosa - eller mellanrosa hortensia vid namn leuchtfeuer - och den enda info med bild jag hittat på nätet visar en RÖD sådan. Just nu ligger fotot på min egen hortensia kvar i kameran - men finns det någon som kan berätta om jag än en gång köpt en blomma med fel märkning - ELLER om den här leuchtfeuer finns i rosa också - och i så fall hur jag ska sköta den???
Britt
Den verkar finnas i många färger, se här:
http://images.google.se/images?hl=sv&q=%22Hortensia%20Leuchtfeuer%22&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi
Hej Mingo!
Jag kollade upp detta på en fransk odlares sajt och från vad jag kan förstå av informationen verkar det som jordens Ph-värde påverkar färgen precis som för flera andra hortensior. Här är
säjten med några bilder.
Du kan se att i vanlig jord är de unga blommorna rosa men de slår ut i rött. (Jag går på vad de skriver. ) Jag har inte en sådan men om du kollar bilden bredvid kan du se en rosa hortensia (som jag har ägt i flera år) efter jag flyttade den till skogen med dess sura jord._
Växten beskrivs på en annan säjt som : Familjen: Hydrangeacées L' Hydrangea macrophylla ' Leuchtfeuer' har blommor som är 15 cm breda och är en vacker mörk röd färg, kompakt och jämn i växten. Blommor i Juli och augusti och växer mer än 1,20 cm. För att dina hydrangea blomklasor skall öppna helt, plantera i sur jord (samma jord som ljung) och i lätt skugga._
Titta på denna bildsamling dvs. galleria här.
Den är avbildad under röda hortensior.
Hoppas dette inte blir för rörigt nu. Det verkar nästan som dessa sajter motsäger varandra.
Om du vill ha en rosa hortensia bör du kanske fortsätta att söka.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Vet ni om man kan stamma upp en syrenhortensia…
Den ser bra ut !
Mycket bra!
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
Hortensia vill ha kalkfattig jord och man ska helst plantera den i rododendronjord. Man kan hälla på nån grej som heter "färga mig blå" eller nåt sånt, en gång om året.. det är nån slags aluminiumsulfat som ska sura till jorden som jag har förstått det. Då blir den blå. Annars rosa. Men det kanske inte gäller alla hortensior..
Vad häftigt - fast den är väldigt fin nu när den är rosa ..
Om man vill ha den blå - köp Alun på apoteket och slå lite i jorden.
De vi inte har hällt alun till är rosa.
Zabelle