Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 4405 ggr
Joline
1

Varför trivs inte växterna

Gjorde om en rabatt på försommaren. Blommorna blommar med de växer inte. Verkar inte trivas…

Vandrande skugga, mestadels sol. Ny djup jord bestående av befintlig lerjord blandat med gödslad torv, kogödsel, grov sand och plantjord

Primula, riddarsporre, stockros, akleja, funkia, flox, blågull, violkungsljus, daglilja, liljor, näva, plister, löjtnantshjärta, rudbeckia mm.mm.

-Vad kan jag göra, nån som vet råd

Halvdansken
0

Det var ju en salig blandning du har där…

Funkia (och löjtnanshjärta?) vill ha ganska fuktigt och skuggigt.

Rudbeckia torrt o soligt.

Stockrosor sol men ganska mycket vatten.

Liljor gillar sur jord, primulor också väl? Är inte de japanska?

Nävor klarar det mesta, tycker jag.

Vattnar du? Sen får man också ge det tid, de tar ett par år innan det händer nåt. Är det från fröer eller köpta planter?

Björnen har säkert invändningar, och fler råd.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
0

Rudbeckia vill ha sol men tung och fukthållande jord, som gärna får vara fuktig under växtperioden.

Våra vanliga primulor vill ha kalkrik jordar. De flesta lite mera "exotiska" Primula vill hasurare jordar. Några är svårodlade och vill ha fuktigt i form av rinnande vatten.

Plister vill ha skugga och nästan alla nävor föredrar skuggigare platser men blodnäva och jordnäva vill helst ha soligt läge.

Plantor som stått länge i krukor kan lätt få rotsnurr. Problemet brukar inte vara så stort på perenna växter, utan de brukar själva växa i från det. Om jorden är för porös runt omkring krukklumpen kan etableringen försenas. För att minska risken för rotsnurr kan man göra snitt i rötterna på krukklumpen för att tvinga dem att bilda nya rötter. Det är vanligen så man gör med buskar och träd men mera sällan på perenner. För mycket gödsel kan ge brännskador på rötter och oftast är det bättre att lägga gödsel en bit under krukklumpen så att de får växa sig till gödseln.

Ahnna
0

Jag planterade en helt ny rabatt förra försommaren. Rosor, riddarsporrar, aklejor, nepeta, violkungsljus m.m. De växte knappt alls på hela sommaren, men blommade snällt. I år har de vuxit "ur huset", så jag måste planera om rabatten till nästa år för att inte allt bara ska bli en salig röra av blad och blommor. (Lite struktur vill man ju ha!) Rosorna har blivit helt begravda under de andra växternas blad, trots att de stod med god marginal till varandra förra året. Oskyldig

Jag har vattnat hela våren och försommaren med nässelvatten, men ingenting efter juni månad. Riddarsporrarna svarade allra bäst på behandlingen och växte till dubbel höjd jämfört med förra året och tre eller fyra gånger omfånget. De var också väldigt starka och behövde inget stöd förrän det blev stormväder i början av juli.

Så jag är övertygad om att det kommer bli bättre i din rabatt också! Vissa växter kanske inte platsar i din jord, som du har fått tips om ovan, men oavsett hur du flyttar om växterna så tror jag att du kommer få se en helt annan växtvilja nästa år.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Joline
0

Tack för hjälpen. Det är mest mina gamla växter som jag delat och nån ny för i år, från plantskola.

Vattnar gör vi om det behövs, fast nu har det ju regnat mkt, så jorden kanske inte torkat upp på väldigt länge.

Då ska jag flytta om några till mer passande miljö. (Bollprimula mår bra, men de små dubbla förtvinar, dem kan jag flytta till rabatten med sur jord)

-Undrar om jag ska göra nåt åt jordblandningen i sig ?

valley
0

Min erfarenhet är att vissa plantor tirvs och växer bra, andra inte. De som trivs satsar jag på och de andra får 'maka på sig'. Vissa växter tar tid på sig att komma igång också. Nästa år gissar jag att du får bättre resultat.

kickboard
0

Jag har också en rabatt som är problematisk. Sommarblommor växer mycket bra där, men perenner är det svårt med. Rabatten ligger invid altanen och på vårvintern då jag byter jord på krukväxterna brukar jag stjälpa ut den just i den rabatten. Undrar om det kan ha med saken att göra eller så är det katterna som är boven i dramat. De brukar uträtta sina behov just där, så det blir väl för mycket antagligen.

Joline
0

Ok, Hoppas på bättre tillväxt nästa år, is i magen…

Annars får det bli en dagliljerabatt med vårlök och orientalisk lilja. Dom stortrivs iaf därObestämd 

Kan det vara för mycket kobajs i jorden?