Fågelmat
Nu har det äntligen blivit lite nattfrost hos oss och jag hängde ut lite talgbollar till småfåglarna. Gissa vilka åt upp alla??? Skator, kråkor och andra fulisar. Idag har jag varit ute och hängt talgbollarna i upp och nervända plastkrukor och nu kämpar fulingarna men kommer inte åt maten. Synd om de små om allt försvinner på några få timmar.
Har någon ett annat tips???

Jag har fågelbord - flera stycken - och fyller alla med solrosfrö. Bara småfåglar på besök, såvittt jag kunde se, när jag satt och tittade en lång stund i söndags.
Talgbollar hängande som en klockkläpp i upp-och-nervända plastkrukor låter som en god idé. Jag har i varje fall ingen bättre att komma med.
ÅsaF skrev en jättetrevlig artikel på Svensk Natur-sajten om att mata fåglar på vintern. Hennes förslag om att göra hemgjord talgboll genom att fylla ett tomt mjölkpaket med fett och fröer låter trevligt.
Tack för tipset med mjölkpaketet. Det måste göras. Jag är ju ledig denna vecka så det får jag tid till. Det år roligt att se när fåglarna äter. Vi har massa småfåglar i trädgården och på sommaren gör de ju nytta.

Det är så roligt att titta på fåglarna när de äter. Våra tre fågelbord sitter så vi har god uppsyn över dem från fönstren. I stort sett får våra enbart solrosfrön, som vi köper säckvis på Coop.