Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 5165 ggr
Margareta
0

Alba Maxima

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag äntligen hittat bilder på min gamla Alba Maxima. Det är en gammal bild innan vi gav den ett staket att stödja sig emot.

Den väller ut över gången mellan radhusen och klättrar dessutom upp i grannens träd. Jag vet inte hur stor den är idag eftersom vi flyttat. Bilden är tagen 2004

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

En till…

Christina
0

Jag är nog en av de få personer som misslyckats med Alba Maxima. Den blommade så fint första året med fick sedan rosrost. Året därpå tog den sig inte. Och - ja - jag plockade bort de rödrostiga bladen och bytte jordlagret på ytan under busken. Sedan flyttade jag den - det var hösten 06 - och i år lever den men växer ynkligt. Ser dock frisk ut, det lilla som finns.

Vill att den ska bli som dina bilder. I värsta fall köper jag en ny!

elenor
0

Visst är det en härlig ros, Bondrosen! Fast i sommar har den inte fått komma till sin rätt för allt regnandet.

Har faktiskt börjat stamma upp en Maxima. Det blir kul att se hur jag lyckas! den har i alla fall ordentlig växtkraft här i Skåne!

Margareta
0

Jag har en Alba Maxima som är på tredje sommaren i min nya trädgård. Den har växt enormt och är snart lika stor som den jag hade i radhusträdgården ovan i tråden. Den här bilden är från blomningen 7 juli och den har växt massor sen dess.

Nu förstår jag vad Christina menar i #2. Den här är så otroligt drabbad av rosrost i år att jag inte vet vad jag skall ta mig till.

Den blommade helt fantastiskt och nu sen regnet är den översållad med rosrost. Vad gör man? Går den att rädda?

Jag har bilder på eländet men de är i kameran ännu.