sommar beskärning av druvor
Min vinranka står i växthuset, nu behöver jag nog beskära den lite, hur gör jag? den är 4 år tror jag och jag har druvor på den varje år men alltid längst ner på stammen, vore kul att få dom lite högre upp 

Man kan ta bort lite på de längsta grenarna, så att ljuset kommer in till druvorna, men om du ska göra en riktig tuff beskäring för att förnya den, så ska du vänta till jul-semestern. Alltså mitt i vintern.
Vin blöder mycket, och skär du nu på sommaren så kan den dö.
Jag skar ner min duktigt i julas (min man fick hicka och sa - va fan har du gjort??), det var bara några torra mörka skelettliknande saker kvar (den är spaljerad), men nu i sommar så växer det så det syns!
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag sommarbeskär alltid min, annars växer den över alla bräddar. Den blöder inte vid beskärning på sommaren när man klipper nya grenar. Förvedade grenar klipper jag bara mellan jul och nyår.
Hittade en bra beskrivning i en av mina trädgårdsböcker som var bra, har varit i växthuset och beskurit plantan nu, har även provat att ta sticklingar och satt i jorden, får se om dom tar sig.
Jag har köpt en planta med tre rankor i början på sommaren och den ena rankan är nu ca 4 meter lång. De övriga två är ca 50 cm. Jag har den på en inglasad balkong. Hur ska jag beskära den?