Fråga om höstperenner
Hej, detta är mitt första inlägg här men kommer garanterat inte bli det sista eftersom jag kom på flera olika frågor när jag gick runt i trädgården idag.
På bilden syns en ljusrosa perenn i bakgrunden som förökar sig enormt och tar över hela rabatten. Vill gärna flytta upp den i en slänt jag har där den kan härja fritt. Idag klippte jag faktiskt ner nästan allt för att de andra skulle få en chans att ta sig. Har nämligen höstanemon mm i samma rabatt som inte har en chans när denna spridit sig så.
Nu till min fråga: går den att flytta nu fast den blommar, eller är på upphällningen?
Går den mörkare rosa perennen som jag heller inte har namnet på men som syns i bild att flytta nu?
Går höstanemonen att flytta eller är det fel tid? Den står så dumt i mitten av denna rabatt och jag tror iaf inte den kommer att blomma i år, jag hittade på den nu när jag tog ner de ljusrosa.
Besök mig gärna på Ronias matte

På bilden är det nog såpnejilka (inte helt säkert), höstflox och pärleternell.
Många perenner klarar flytt även under blomningen om man vattnar bra men blomning skadas nästan alltid och oftat vissnar den helt och hållet. De återkommer ganska säkert nästa år.
Höstanenon övervintrar mycket sämre vid höstplantering. De övriga växterna planteras bäst om efter blomningen.
Tack för svar, är det den ljusrosa som är såpnejlika?
Besök mig gärna på Ronias matte

Den bakersta ljusrosa liknar enkel såpnejlika, men bilden är inte tillräckligt tydlig för att jag ska vara helt säker.