Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 4264 ggr
Maria
0

Sätta kärnor?

Jag har kärnor av dadlar, litchiplommon och färska fikon. Jag tänkte testa att plantera dessa. Ska jag vänta till vårsolen kommer och det blir lite varmare på fönsterbrädan tror ni?

/Maria

Bjornen
0

De är ganska långsamma innan de gror så de kan nog sättas redan nu, men låt dem stå varmt och soligt. Du får nog räkna med ett flertal veckor innan de gror. Skölj kärnorna så att inget fruktköätt finns på fröna före sådden eftersom fruktkött ofta hämmar groningen.

Åsa S
0

Litchie måste stoppas ner snabbt efter att man ätit upp fruktköttet, grobarheten minskar snabbt och dessa frön ska sås färska, torkar man Litchiefrön kan man räkna med 0% grobarhet.

Maria
0

# Åh, det visste jag inte. Tur att jag har en hel påse färska frukter.

/Maria

flaxss
0

dadlar - sås färska 20-30c och fuktigt , gror ca på en till två vecka om dom är riktig färska annars längre tid .

Litchie - 20-25c och fuktigt som Åsa skriver måste så färska .

fikon - 20-25c och ljust och fuktigt , dålig grobarhet på fikon . kan ta både kort och lång tid innan dom gror . om dom ens gror !!

vojsan
0

Jag har presis ätit upp ett par dadlar och hade oxå tänkt sätta dem…men mina var torkade, tror ni de fungerar ändå?

flaxss
0

ja dom kan gro men det tar längre tid. fila på skalet så att vatten kan tränga in och innan sådd så låt dom stå i varmt vatten över natten. så dom sedan ljust och varmt.

kickboard
0

Satte tre avocadokärnor i mars. Den ena grodde i juni och de andra två nu i augusti. Man ska alltså ha tålamod.