Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: krukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2575 ggr
JessicaN
0

Hur ska jag få Orkidéen att blomma igen?

Har ett stort antal Orkidéer här hemma som blommar i omgångar. Är annars inte så duktig på att få blommor att överleva här hemma men Orkidéer har jag lyckats rätt bra med. Ger dom bara en skvätt vatten då och då, ingen speciell gödning eller så, och dom har klarat sig bra och blommat i omgångar.

Men jag har en Orkidée som inte blommar, jag fortsätter att vattna den för de gröna bladen nertill lever fortfarande men det kommer aldrig någon ny stängel som jag kan fästa i blompinnarna. Alla andra Orkidéer har jag köpt själv men just den här fick jag av min svärmor och hon finns inte kvar längre så jag vill inte att blomman ska dö.

Mina andra är rosa och vita, den här är gul.

Hur ska jag göra för att få den att "skjuta" nya stänglar och sedan blomma igen..?

Mvh Jessica

JessicaN
0

Ingen som har något bra tips..?

Bjornen
0

Först om främst bör man ha reda på vilken orkidee det gller. Begreppet orkide är lite för diffust för mig.

JessicaN
0

På den lilla lappen som sitter i krukan står det bara Phalaenopsis…

flugufrelsarinn
0

tålamod kanske, så länge dom gröna bladen är gröna så kan den ju inte vara död. jag hade en sån vanlig orkidé som jag inte trodde skulle blomma igen men det gjorde den, lite annat ljus kanske det var som fick den att komma igång, men nu är inte jag nån expert, men den kanske vill ha en skvätt orkidénäring.. ?

JessicaN
0

#4 Dom andra vissnar ju ner och kommer sen efter ett par månader men den här har inte ens haft en stjälk på över ett år. Bladen är gröna och jag har knipsat av de torkade stänglarna men inga nya kommer upp, det gör det på dom andra jag knipsar av Rynkar på näsan

helisa
0

Jag har haft en orkide som blommade så vackert när jag fick den, när den blommat klart så kom det aldrig några fler blommor, den var grön o fin i 10 år, sen fick jag nog o slängde bort den, skötte plantan efter konstens alla regler men det funka inte, har nu andra som precis som dina blommar i omgångar, det var bara den där första som inte gick.

anki1
0

Jag hade 1 brudorkidé (svenska namnet på din orkidé) som inte ville blomma. efter nåt år satte jag om den i orkidé jord den fick en större kruka av glas, efter bara någon vecka så började det komma en stängel. Det var första och enda gången jag fått en orkidé att blomma om. tyvärr dog den senare. Kanske var jag för frikostig med vatten. Just den hadde min man köpt till vår bröllopsdag för några år sedan. Jag har oxå en sk gambria som inte vill blomma om. Det är en sort som bara blommar en gång på varje "bulb" men den är grön och fin. Jag vet inte om den bildar sidoplantor från moderplantan, och som kanske kan tänkas börja sätta knopp. Vi får se.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk