Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 5755 ggr
Woodland
0

Moränjord

Vad har du för erfarenheter av moränjord?  Hur förbättras det osv.?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Bjornen
1

Gödslad och kalkad torv eller annat lite grövre humusmaterial (komposterad bark, kompost, flis, barkmull) men undvik planteringsjord som blir mycket dyr ävn om priset upplevs billigt.

Halvdansken
0

Om du ska har det i woodlandet hade jag undvikit kalkad torv. Vanlig torv är ok, men ofta vill woodlandplanter ha neutral till sur jord. Speciellt om du ska sätta Rhrododendron.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
0

Om man inte odlar kalkskyende växter bör man använda bara gödslad och kalkad torv, men till kalkskyende växter väljer man okalkad och därmed även ogödslad som blandas med lämpligen kogödsel.

Jag skriver ofta att man bör välja kalkad och gödslad torv eftersom många gärna väljer den okalkade torv för den är lite billigare. Den okalkade torven använder man till kalkskyende växter och till dasset men inte annars.

Själv har jag samma pris på de båda torvsorterna för att ingen ska frestas att köpa den okalkade i onödan.

Woodland
0

Tack för tipsen!

Jag har köpt okalkad torv just pga att jag skall plantera alla mina Rodos.  Men jag har också blandat torv med kogödsel och lagt detta till vila i stora plastsäckar.  Jag har också finkornig kalk som jag kan bättra på med.

Planteringsytorna är så stora att det blir bäst att göra gropar med den bästa jordblandningen och låter resten vara.

Moränjorden är yngefär 30 cm djup ovanför lerlagret.  Woodlandet ligger på en sluttning som min man skall terassera för att göra det mera lättarbetat.  Jag undrar om lerlagret är en fördel eller nackdel när det gäller dränering.  Bör man försöka blanda upp leran med sten eller låta det vara orört?

Med vänlig hälsning,

Bjornen
0

Lera håller fukt mycket bra och riktig blålera sker vattentransport några få mm per år och fungerar bra istället för dammfolie.

Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
0

Tack Björnen!

Med vänlig hälsning,

Woodland
0

Och vilken  gräsfröblanding är bäst till moränjord?

Med vänlig hälsning,

Woodland
0

En gång till!  Flört

Och vilken  gräsfröblanding är bäst till moränjord?

Med vänlig hälsning,

Halvdansken
0

Undrar om det har så mycket med jorden att göra? Gräsrötter går ju inte så jättedjupt. Tror att det är viktigare med ljusförhållande. Jag köper det som kallas "Skugga" till det som ligger i verklig skugga, annars kör jag med Villa Robust, typ "passar på de flesta platser".

Sen gäller gödning osv, som med alla gräsmattor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
0

Det är inte så noga vad man har för sorts gräsfrö. Man bör undvika de dyrare sorterna som är avsedda för finare gräsmattor och växer långsamt.

Vanligt gräsfrö kallas villa eller dyligt och för ytor som inte ska klippas eller klippas sällan t.ex. vägslänt.

Woodland
0

#10 och #11

Tack!

Med vänlig hälsning,