Chocamocha
Är det någon som har denna blomma, har just sett en hos min granne som hon fått i gåva, VILL HA, den doftar ju underbart av choklad.

Den kallas också chokladblomma, jag frågade efter den tidigare o fick tips om Plantagen, vilket stämde! Den kan du "spara" inomhus, men det kanske du redan visste? Man skakar bara av all jord o förvarar rotknölen mörkt på vintern. Lycka till!
aha, måste försöka få tag på en sån till våren, så man vinterförvarar den som typ dahlior då.
Det blir spännande o försöka få tag på den till våren, ifs så fick jag en kvist som gått av av grannen på hennes planta som jag satt der i jorden direkt, har jag tur så kanske den tar sig innan det blir allt för kallt ute o jag kan ta in o förvara den inne i vinter
Har den en knöl som en dahlia eller? Jag har nämligen en chokladblomma, men jag trodde att jag helt enkelt skulle få låta den dö och så köpa en ny nästa år.
jag tycker inte alls man ska övervntra den som en dahlia. det är samma familj som Dahlia men det är ingen Dahlia och har inte samma typ av rötter(knölar). jag har inte hittat några knölar hos mina plantor utan det är bara vanliga rötter.
jag övervintrar min i sval rumstemp med extraljus och det har för min del funkat bäst. övervintra den trorrt och frostfritt har gjort att den torkade in för hårt (hos mig) och övervintra den ute funkade inte heller här i mitt klimat.
Så man ska stoppa ner den i en kruka då? Min står nämligen i rabatten.
kan man gräva ner den i växthuset som jag gör med rosorna och täcker med fiberduk
den kan klara vintern i sydsverige i ett skyddat läge med bra jord och ev täckning. annars är det säkrast att ta in den och övervintra.
jag bor i zon 4 och har en ros som går till max zon 3 i skyddade lägen men den övervintrar jag i växthuset, den klarar det super bra, så kanske chokladblomman kan bo i växthuset oxå
säkrast är att övervintra den inne i zon 4. men testa du men jag tror det kan bli för hårt för den.
ok, då får det bli inne tillsammans med pelargonierna och lite olika lökar

Likadant som pelargoner, fast gärna utan jord, varför vet jag inte
ok, får forska lite, jag vet att den är lite svår att få tag på här där jag bor iaf, men det blir att jobba på till våren om inte den lilla kvist jag just satt i kruka inte överlever vintern
mina plantor som jag har tar jag bara in och har dom i krukan med jord och allt, inget krångel alls. placerar dom i svalrumstemp med extraljus och ger dom vatten som med övriga krukväxter. ingen ohyra och plantorna håller sig fina och dom blommar fint till sommaren.
Nu har jag sökt runt på Internet eftersom jag undrade hur man gör när man har den planterad i rabatten, men ändå vill övervintra den. Måste man ha kruka?
På väldigt många ställen står det att man gräver upp knölarna, "tubers" på engelska, och förvarar dem som dahlior. Men att om man har dem i en kruka går det bra att ställa in krukan för vinterförvaring.
Av det jag läst nu så verkar det som att om man inte har dem i krukor så gör man som med sina dahliaknölar. Har man dem i kruka så vinterförvarar man hela krukan.
ok, då gör jag lika med den som med andra växter jag vinterförvarar inne.