Kapa ner ginstbuske.
Har två ginstbuskar som nu är väldigt höga och skymmer andra växter. Funderar på att kapa av dem ändå ner på stammen och låta dem växa upp igen. Är det dumt? Går det att göra nu på sensommar/ höst? / Cathy

Vänta till våren och strax efter blomningen annars missar du nästa års blomning. Att ha en nyklippt buske till hösten och vintern innebär större risk för frostskador.
Ända tills våren. Men den tar ju upp hela landet. Är det så stor risk att den dör i vinter om jag kapar den nu? Blommnin till nästa år? Men jag hade tänkt att kapa den ända ner. För att den skulle växa upp från början igen. Låter det ren idioti om det eller? Den är otroligt stor och otymplig. Den kväver övriga landet.
Ja du förstår kanske att jag är helt grön i ämnet trädgård. 

Nerklippning innebär med säkerhet ingen blomning nästa år.
Övervintring beror på sorter, arter och växtplats, växtzon.
Bor i Halmstad. Kan det bli blommning året därpå?
Men kapar jag den ändå ner till stammen hela vägen ner, så tar det väl lång tid innan den växt upp så att den kan blomma? Men den klarar det eller?

De flesta väl etablerade buskar klarar en fullständlig nerklippning. Ev. risk för att de skulle komma dåligt kommande år minskar vid vår- eller försommarbeskärning. En nedklippning innebär med säkerhet ingen blomning nästa år på det som klippts ner.
Tack för dina svar. Har en ginstbuske på västersida och en på östersida. Tror att jag klipper ner den ena av dem redan nu i veckorna och tar risken. och klipper den andra på vår/ försommar. Så får vi se hur det går. En än gång tack för hjälpen. Betyder mycket kika in här och få lite råd. Bra med trädgårdsmästare här när man känner sig villrådig.