övervintra kiwi
ja, nu börjar det väl bli dags att räkna ut hur jag ska övervintra mina stackars växter. framför allt är det min Kiwi jag ör orolig för. just nu står den i en större kruka ute på balkongen i sin innerkruka som jag köpte den i. den har dock växt sig till ett klättrande monster på 1 x 0.5 m. så hur ska jag övervintra den. det smidigaste jade ju varit om jag kunde låta den övervinte på balkongen, funderar på att klä in krukan i bubbelplast, alt. halm och trä över en sopsäck över krukan. bubbelplast känns bättre så det ligger nog närmare till hands. eller måste jag ta in den? bör den i s fall klippas ner innan vintervila? infon man fick med är ganskaså bristfällig när det kommer till övervintring.

Om du ska övervintra den på balkongen så är det allra viktigast att den är mycket isolerad underifrån eftersom kylan underifrån är allra skadligast. Med mycket noggran täckning kanske den klarar vintern på balkongen allt beror på vintern. Göteborg har ju haft enstaka frostfria år under de sista tusen åren.
vilken kiwi art har du?
min kiwi klarade inte av att övervintra på balkongen, och den fick ett rätt så rejält skydd. det som hände med min va att den ruttnade vid stambasen ohc torkade sedan in när det blir varmare. den jag har nu tänker jag ta in och övervintra inne i svalrumstemp och då håller jag den åtminstonde vid liv. man kan ge den vintervila ute på hösten och förvintern och sedan ge den vår inne med extraljus. och den jag skriver om nu gäller Actinidia deliciosa 'Jenny' som är rätt så känslig, mini kiwi har större chans att övervintra i en kruka av stor jordvolym.

alternativet är ju att köra ut den så den kan stå i garage. min sambo lär bli sjötokig om jag proppsar på att ha en kiwi i vardagsrummet :P ska väl kanske inte räkna med en frostfri vinter, även om vi lär se fler av dem om man ska lita på experterna. vad skulle du göra Bjornen? försöka inakordera den hos någon som har plats eller försöka isolera den så gott som det går och ställa den nära väggen på balkongen? vill ju inte förlora min mosterkiwi heller. otroligt intressant växt faktiskt.

Riktig kiwi skulle ja ta in och ha den frostfritt men svalt under vintern. Då uppstår inga problem med fukt heller.
det är svårt att säga om du inte skriver vilken art du har. Minikiwi och Kamelontbuske har jag sett ex som övervintrat i skåne utan skydd på vintern i rejäla krukor.
är det en känsligare sort så bör den övervintras frostfritt.

har varit runt och letat efter den förbaskade lappen som jag lagt på ett ställe där jag inte skulle tapa bort den… resten kan man räkna ut. jag vet i alla fall att det är en Actinidia deliciosa som ser ut på detta vis
http://www.smgrowers.com/imagedb/Actinidia_deliciosa.jpg
vad jag förstått av det lilla jag såg på lappen ska det inte vara en minikiwi och det är absolut inge kameleontbuske :) kan väl även tillägga att den inte är köpt en vanlig blomsteraffär, i vanliga fall är jag inte så väck på vad jag har.
då tar du in den efter dom första frostnätterna och övervintra den inne kallt eller sval rumstemp med extra ljus. ute i kruka även med skydd tror jag inte kommer funka då min egen inte klarade vintern ute med rejält skydd på en balkong nära väggen (kan tilläggas att väderkvarnspalmen klarade vintern men inte kiwin i samma läge och med samma skydd).
alt 1 är om du kan gräva ner den med krukan med också och ev täcka den. i Göteborg klarar sig din kiwi ute i marken i ett skyddat läge.