Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: fruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 6566 ggr
kerstinz3
5

fikonträdet tappar sina frukter

Jag har ett litet fikonträd, som jag tidigare haft i växthus men som jag planterade ut i höstas. Det började grönska väldigt sent men fick 8 frukter men nu så har dom börjat falla av. Vad beror det på?

flaxss
0

att den tappar fruktern beror på att den inte orkar bära dom, exmepel att det är för torrt eller för blött eller för kallt eller för varmt eller nåt annat. den kan också tappa frukterna om den har för mycket.

har du den på friland i marekn? såfall tror jag att det är vädret som har gjort det eller växtförhålladen som är fel. oftast är det inget att göra åt och vänta på bättre skörd nästa år.

kerstinz3
0

Ok tack för svar jag själv misstänker nog torkan och kanske för lite gödning!? Får hoppas på nästa säsong i stället!

Bjornen
0

Att växter tappar frukt eller fruktanlag beror ofta på att de inte utvecklats normalt. För att rädda själva växten från skador tappar många blommor eller frukter i första skedet om de lider av något problem (särskilt vid vattenbrist). Fikon vill ju ha mycket värme. Vissa växter kan vid snabba väderomslag ha en förändring av utvecklingstakten som gör att fästet för frukten blir skör och kan därigenom tappa frukterna. Det sker särskilt när de växt långsamt och börjar växa mycket snabbt.