Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 3690 ggr
[bejan]
2009-08-13 00:48
0

äppelträd

Vi har ett Transparent Blanc träd som burit frukt i alla år. I våras upptäckte jag att barken närmast marken släppt. 2 dm uppför trammen och en fjärdedel i omkrets. Nu är det avbarkar runt om. Jag set inga insekter under barken och undrar vad som hänt! Trädet ser friskt ut och ger JÄTTESKÖRD. Jag tror ju inte att det kommer att överleva men det får stå kvar till nästa år. Inte aktuellt nu men kan vi sätta ett nytt äppelträd på samma ställe?

Bjornen
2009-08-13 08:43
0

Om barken har släppt helt runt om är trädet på väg att dö. Det lever högst 2 år då näringstillförseln till rötterna stoppas och rötter svälter ihjäl. Typiskt att trädet ger en jätteskörd sista året. Orsaken är svår att säga.

Ett nytt träd är bättre att sätta en bit därifrån. Om man vill sätta på samma plats krävs att stubben grävs upp och det är ganska mycket jobb. Kvarvarande rötter angrips av nedbrytningsorganismer som i värsta fall kan äve angripa ett nytt träd.

[bejan]
2009-08-13 13:42
0

Tack Björn! Måste också tala om att jag blev jättestolt, för Ditt svar bekräftade mina egna slutsatser (jag är alltså inte helt "rudis")Skrattande

MaMaMade
2009-08-13 14:31
0

Aj då! Har också ett äppelträd som inte mår riktigt bra. Det fick en brytskada en snörik vinter o i år "hänger" halva trädet. Tog bort en skadad gren men en skada sitter i själva stammen där en gren brutits ut ur själva grundstammen. Bladen har liksom vissnat ihop, äpplena likadant. Skrikandes

Tar en rövare o tar bort allt som ser dåligt ut. Skär in den pigga delen rejält men vad göra runt den skadade delen? Skära bort allt som ser dåligt ut? Hur ska jag "förbinda" det sedan?

Synd om det dör…vi har inte så mkt plats för fler träd i vår trädgård o nog vill jag ha fler än ett! Rynkar på näsan

Bjornen
2009-08-13 20:42
0

Allt som är dött kan ju tas bort. Jag skulle dock rekommendera hård beskärning i vår för att få det att vitalisera sig med rikligt med vattenskott. Sommarbeskärning ger mindre antal vattenskott.

Snittytor får inte bestrykas med något oavsett vad det är. Snittytorna ska torka och läka av sig själv.

MaMaMade
2009-08-13 20:52
0

OKI, tack Bjornen!