Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: ohyraskadedjursjukdomar
Läst 18751 ggr
toggan
51

Vindruvor, angripna av svart-grå "film"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej
Här kommer ett långt första inlägg, men jag flyttade in i villa för ett par veckor sedan, och då ingick vindruvor som klättrar över halva söderväggen.

Enligt en bekant som kan mer än jag är det en välskött planta/stock (eller vad det kallas) som är ett antal år gammal. Dock har den inte tagits om hand om i år, varken före eller efter köpet.

I alla fall så har den gott om klasar (borde klippas bort en hel del) som nu har angripits av något.

Men vad?
En svart/grå "film", eller ludd eller mjöl eller vad man ska säga.
Bifogar bild som jag hoppas säger mer än mina 1000 ord. Övre delen av bilden visar hur klasarna såg ut för några veckor sedan (och några ännu gör) den nedre delen hur de flesta ser ut idag.

Angreppet verkar komma nerifrån och upp på stocken, och det är väl kanske för sent att bekämpa i år, men kan någon hjälpa mig med vad det kan vara och ev bekämpning. Till nästa år om inte annat…

Åsa S
1

Mjöldagg tyvärr!!

Åtgärder brukar vara att osdla resistenta sorter.

Ev kan man ju få viss effekt av sånt som svavel + hålla växten välvattnad från tidig vår osv. men jag tycker att växter som har benägenhet att få mjöldagg ofta får det varje år i större eller mindre omfattning, tyvärr.

sislak
0

Ja, Åsa har rätt. Det är mjöldagg.

Gör ett försök med att ta bort alla angripna blad och klasar och även det angripna ur de klasar som sedan blir kvar.  Vinstocken måste tunnas ut så att luft kommer åt överallt.  Man kan plantera om Vinstocken på ett mer luftigt ställe om den står ute. Själv planterade jag om vinbärsbuskar som blev angripna och de är hur fina som helst nu.

Själv äger jag flera vinstockar som står ute vid bl a husväggar. En stor, som är spaljerad (den syns till vänster om växthuset vid grannens garage) är hämtade jag som en liten pinne från Ungern.

sislak
2

En nytag. foto på spaljén.

toggan
0

Hej och tack Åsa och Sislak för svaren.

Ja, mjöldagg var något vi misstänkte, även om vi hoppades på något "enklare". 

Jag var precis ute för en första urklippning av svartnade klasar. Mycket kan man nog säga om vinstocken , men "gles" är inte ett ord som skulle användas.

Nu är den dock "något glesare".

Vi får se hur det går, men tack så länge. jag återkommer med rapport någon gång. Samt med fler frågor om annat i trädgården som inte beter sig som jag förväntat mig Glad

Bjornen
6

En gammal vinstock är nog inget som man ska flytta eftersom vindruvor har ett stort rotsystem.

Mjöldagg bildas lättare om växten mår dåligt och riklig vattning på våren kan minska risken för angrepp. Juli månad innebar ett paradis för olika svampar och då kanske de har behövt lite mindre regn. Ta bort blad som möjligen döljer klasarna.

sislak
0

Jag borde ha varit mer tydlig angående flyttning av vinstockar. De får högst fem år gamla för att kunna flyttas och så att de klarar sig.