Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 2347 ggr
Tilda-T
0

Garneringskål/prydnadskål

Jag har en fråga om garnerings/prydnadskål. Jag har förmodligen satt fröna för tidigt och dom har rännt iväg och blivit smala och höga.

Vad skulle hända om jag toppade dom ungefär som man gör med margeriter/tagetes osv.

Dör dom eller bildar dom dubbla huvuden eller vad händer?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
0

Förmodlingen bildar de nya stjälkar i bladvecken och där bildas mycket mindre "huvud" än normalt men det blir flera.

Tilda-T
1

Tack för svaret, kan man sätta dom djupare i jorden än dom stått i krukan eller ruttnar skaftet då?

Bjornen
0

Kål kan sättas djupt.

Tilda-T
0

Det är synd att jag inte kan överföra bilder till data annars skulle jag vilja visa bild på mina kålhuvuden.

Jag har satt garneringskål i många år men aldrig sett något liknande. Dom står i full blom med klargula blommor och är säkert 1 meter höga och liknar inte alls dom fina huvudena med lila och vita blad ihop med det gröna som det brukar vara.

Fast dom får stå kvar för dom har en egen rabatt och stör inget annat där, vet inte om det har att göra  med att jag satt dom så tidigt eller om det är det myckna regnandet ihop med för höga gödseldoser som har ställt till det. Men det ser faktiskt riktigt fräckt ut!

Bjornen
0

Kål är normalt tvååårig och blommar andra året. Troligen har någon kallperiod uppfattats som vinter. Tidig sådd och plantering gör också att sommaren blir för lång och de kan tvingas gå i blom redan första året. Kål är inte säkert tvåårig utan kan också blomma första året. Vissa sorter blommar ju redan första året som t.ex. broccoli.

Tilda-T
0

OK, då tror jag att jag förstår varför dom är alldeles blindgalna mina garneringskålar!  Jag sådde dom tidigt och dom växte som sjutton, sen satt jag ut dom och då började det regna och var relativt kallt en lång period och till slut sedan kom värmen och solen och som sagt var nu är dom helt tokiga!

Jag som trodde att jag fått tag i "dåliga" frön eller nåt.