Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1368 ggr
Heda
2006-12-14 00:54
0

Farligt?

Hej!

Ställde en fråga på råtter iFokus men blev anvisad hit eftersom det är här det diskuteras växter mm.

Nu till mitt "problem"

En av mina råtter fick tag på en torkad blomma som hon åt (Miltonia)hette blomman,liknar en orchidé.Jag kan gissa på att hon hann äta ca 2-3 bitar av denna.

Kan de vara farligt för henne?Hon har ännu inte visar några täcken att hon skulle må dåligt.

Det har gått ca 2 timmar nu sen hon åt.

Mvh//Emma

Mymlan
2006-12-14 01:21
0

Ring 112 de kan kanske veta eller hänvisar dit till ett öppet djursjukhus som du kan fråga via telefon.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Christina
2006-12-14 09:33
0

Hej, ser detta först nu. Ja Miltonia är ju giftig - och djuret är så litet. Människobarn brukar man ge mjölk för att neutralisera giftet. Hur gick det? Kräktes hon upp det? År inte en råttas mage rätt tålig?

zzaga
2006-12-14 16:32
0

Nej man ringer INTE 112 för en eventuellt förgiftad råtta!!!!

112 är ett NÖDNUMMER som man endas ska använda om man befinner sig i livsfara.

Jag blir lite lätt upprörd när jag ser folk som själva ringer och rekomenderar andra att ringa 112 för ingenting. Min mor jobbar där och får ständigt telefonsamtal från idioter vars frys gått sönder eller nått liknande idiotisk. Telefonsamta som om råttor eller andra husdjur som ätit krukväxter tillhör definitift INTE vad man ska ringa 112 för. Vad många inte förstår är att andra människor riskerar att DÖ för att  linjerna in till centralen är upptagna av människor med kassa frysar och husdjur som ätit krukväxter!

Normalt sett ringer man en VETERINÄR när ett djur är sjukt.

Heda
2006-12-14 16:40
0

Jag tackar så mycket för era svar.

Idag verkar hon lika pigg som alltid,har inte märkt någonting på henne nu,så de känns bra.

ja dem har nog rätt tåliga magar,har bara haft råtterna i 1 månad så jag vet inte så mycket.

Men ska vara allt mer försiktig när de gäller blommorna,ska ställa undan dessa när dem är ute å springer.

1#HMMM ringa 112?Jag förstår inte hur du äns kan skriva något så dumt så jag tänker inte svara på det heller.

Tack allesammans=)

Christina
2006-12-16 00:56
0

Det var ju skönt att hon inte tog någon skada.

Frej
2006-12-16 20:29
0

Slänger mig med här, fast jag inte är medlem här, men håller på mycket med orkideer, och miltonia ska väl inte vara giftig, vad jag vet. Nästan ingen orkide är giftig. Glad

Christina
2006-12-16 20:45
0

Hittade en lista över växter som är giftiga för Katter. Enligt den är Miltonia ofarlig. Så Frej, du har kanske rätt. Katt och råtta - inte samma art förstås.

Om du håller på med orkidéer behövs dina erfarenheter här. Så lägg trädgård till dina favoriter och välkommen åter.

Frej
2006-12-16 22:52
0

Tack, vad gulligt sagt .Redan gjort förresten. Trevlig helg alla.