Liljans namn m.m.
Den här växten fick vi som krukväxt 2008. Till hösten planterade vi ut den i trädgården. Den övervintrade och har under försommaren burit 23 blommor. Blommornas färg var identiska med bildens återgivning men när vi fick den som krukväxt har jag minnet av att det inte var den "skarpt" röda färgen utan mera orange/brandgul.
Frågor: Vad heter liljan? Hur/när delar man den, den har nu skjutit sidoskott?
Tänk vad mycket man inte vet - men i det här forumet har jag märkt att det finns kunskap och jag hoppas på svar.
"Var dig själv - det finns så många andra"

Det är troligen någan Asiatisk lilja, men sort vill jag inte ens gissa. Det finns så förskräckligt många att välja på.
Liljor bildar ofta sidolökar och jag föreslår att du tidigt i vår (precis när tjälen gått ur marken), tar du upp löken och delar den. Spar stjälken så det syns var löken finns eller märk upp platsen noggrant. Samma sak går också att göra sent i höst, men vårdelning är mycet säkrare.
Om du vill få många liljor kan du också slakta en lök och sätta varje lökfjäll i sandblandad jord med toppen precis i jordytan. Normalt brukar vart annat lökfjäll att bilda en ny lök som tar 2-3 år innan de ger blommor.
Jag har en asiatisk lilja, som blivit blekare i år. Den var från början mörkt rosa, men är nu blekrosa. Konstigt tycker jag.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Tack för info och hjälp. Asiatisk lilja får väl räcka - kan väl vara vad som helst eftersom vi fick den som krukväxt från början.
Björnen: Vad menar du Björnen med att "slakta" en lök. Skär man den från toppen (precis som en gul lök) och sedan viker ut lager på lager s.a.s. och sedan planterar dessa på sätt du beskrivit?
Jag chansar på att flytta liljan och dela den redan i höst eftersom jag ska plantera annat på den list där den befinner sig.
Anki1: Med den här förändrades färgen till mörkare - precis som på fotot.
"Var dig själv - det finns så många andra"

Liljelökar består av lökfjäll och har annan struktur än vanlig matlök. En liljelök kanske består av 40 lökfjäll.