Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1655 ggr
murkel
2006-11-12 23:25
0

Orkidé

Vi köpte en blommande orkidé för ca ett år sedan. Nu har den satt knopp igen men tyvärr verkar knopparna falla av.

Den har stått i sitt österfönster hela tiden där det stundtals blir för varmt kanske eftersson vi eldar med ved.

Varför trillar knopparna av?

Christina
2006-11-13 10:05
0

Kolla att den inte står i drag. Kalldrag och/eller för mycket vatten kan göra att knoppar trillar av. Jag har själv råkat ut för det, men när jag lät orkidéen vara torr har det hjälpt. Det bästa är att aldrig vattna ovanifrån, utan att istället sänka ner plantkrukan i vatten så där var tionde dag. Sedan låta den rinna av innan den sätts i ytterkrukan igen.

Hoppas det fungerar för dig!

Diana61
2006-11-13 13:17
0

Glöm ej att den vill bli duschad lite nu och då.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

hejbe
2006-11-13 14:24
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Orkide´har jag äntligen fått till att blomma igen… den har stått mer eller mindre "bortglömd" i ett norrfönster. Tydligen har den gillat det …

Christina
2006-11-13 23:29
0

Jag har också blivit glatt överraskad av orkidéer som jag gömt bakom en gardin och glömt. De gillar att få torka bort och vila upp sig.

Anneli_G
2006-11-13 23:46
0

För lite ljus skulle jag tippa på… speciellt nu när det börjar bli mörkt ute… Hoppas den tar sig!!

Anneli_G
2006-11-13 23:48
0

Tänk även på att den måste torka ordentligt ända ner i botten mellan vattningarna… =)

Christina
2006-11-16 09:17
0

Nu börjar två av mina gömda och 'glömda'  brudorkidéer visa knopp igen. Och de har inte fått vatten på mer än tre veckor. Då är det dags att sänka krukorna i vatten, låta dem rinna av och ställa fram i 'finfönstret'.

Frej
2006-12-16 20:39
0

Kan vara för lite ljus, som det stod ovan, men orkideer ogillar också att stå i samma rum som man har frukt i, något med gaser som frukten avger, likadant med julgran. Jag vet inte hur det är med att stå i samma rum som där man ved-eldar? Men man vet aldrig, kanske. Ställ den i ett ljusare fönster, där ni inte eldar så nära, och förresten! Brudorkidén tycker inte om kyla, den vill ha varmt jämt.