Trädgårds arbete ihop med barn
Jag har röjt med röjare i en trädgård som var villvuxen. Nu är det så att grannens barn som är 6 & 8 år gamla. Vill hjälpa mig med att samla ihop gräset & även rensa rabatterna. Hur ska man klä barnen?
Jag tänkte att det bästa måste vara stövlar, regn byxor & hanskar eller?
Hur hade ni gjort?

Stövlar & handskar är en bra början !! Sen kan de ta på långärmad tröja & långbyxor vid behov. Det är alltid bra att låta barnen känna efter vad de behöver, istället för att bestämma över dem. Ge dem val-möjligheter till ett eget beslut.
Ha det så kul
.
Ihop med mina barn har vi haft mång goa stunder med samtal & frågor under trädgårdsarbetets gång !!
Det beror helt på vädret, men det behövs nog inget speciellt. Barn brukar inte orka hålla på så länge utan det blir nog nån liten knyck och sen börjar de med egna "äventyr".
Långbyxor lär barnen behöva pga att det fortfarande finns både nällor & högt gräs kvar på tomten. Jag har tyvärr inte hunnit röja hela tomten än.
Idag började jag & 6åringen räfsa ihop lite av gräset.

Haha..ja, akta dem för nellorna, men de brukar tröttna snabbt…..eller har du super grannar???
Idag var båda barnen med & räffsade. Dom kom iförda i gummistövlar & regnbyxor. Att dom hade regnbyxor på sig berodde på att dom älskar att skita ner sig & bli blöta. Det hade regnat hela natten.
Barnen har varit mycket duktiga med att hjälpa till. Dom har räfsat mellan 10-15min åt gången. Under tiden barnen har hittat på egna äventyr, har jag hunnit bla: att röja med röjaren. Givitvis har barnen varit på stort avstånd när jag har andvänt röjaren.
Nu är tomten/trädgården färdig röjd. Barnen har tyckt att det har varit roligt att hjälpa till.