Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsböcker-och-kurser
Läst 2577 ggr
emelie_t
2006-12-14 23:06
0

Utbildning

Hej är det någon som vet om det finns en florist eller trädgårsmästar utbildning i dalarnas län eller i alla fall i närheten av dalarna? Eller kanske bar nån enstaka kurs som man kan hoppa på?

//tack på förhand :)

Christina
2006-12-14 23:13
0

Högskolan i Gävle ligger för långt bort för dig kanske? Med Trädgårdsmästarutbildningen i Ockelbo i Wijs Trädgårdar.

Christina
2006-12-14 23:25
0

Och så finns Naturbruksprogrammet på Rättviks Gymnasium där man kan välja inriktning trädgård. Även om inte gymnasieutbildning är aktuellt för dig längre, så måste ju skolan ha kontakter i omgivningarna för praktik och vidareutbildning.

Fast utbildningen i Gävle se  - #2 - vore drömmen.

Scilla
2006-12-15 21:48
0

I Dalarna finns det bara gymnasieutbildning såvitt jag vet. Tänk på att det kan vara värt att flytta för att gå en riktigt bra skola. Floristutbildningar är oftast privata och det är synd att betala en massa pengar och inte få ut allt man vill.

Åsa S
2006-12-16 01:19
0

Många av skolorna som erbjuder trädgårdsutbildningar på ex. komvux eller KY utbildning kan ofta erbjuda de elever som kommer långt bortifrån ett boende, det brukar finnas elevhem på den typen av skolor.

Själv är jag trädgårdsingenjör men jag är även utbildad florist (norrköping) samt jag har gått en komvuxutbildning inom trädgård, så kan man bara få kommunen eller staten att betala kan man studera så mycket man vill.

Pyttelite
2023-05-03 12:35
0

Just nu pågår en nystartad trädgårdsutbildning i Sunne kommun. Och intresset för att lära sig om biologi, växtkunskap, beskärning, och odling har visat sig vara stort. I år är 20 elever under utbildning för att kunna jobba inom exempelvis kyrkogårds- eller parkförvaltning.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/ny-tradgardsutbildning-i-sunne-ska-fylla-behov-pa-kyrkogardarna

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Just nu pågår en nystartad trädgårdsutbildning i Sunne kommun. Och intresset för att lära sig om biologi, växtkunskap, beskärning, och odling har visat sig vara stort. I år är 20 elever under utbildning för att kunna jobba inom exempelvis kyrkogårds- eller parkförvaltning.