Helt ny rabatt
Vi har precis anlagt en helt ny rabatt och vill gärna ha lite tips och idéer.
**Bakgrund
**Gräsmattan blev förstörd när förra ägaren hade en barnpool med 2,5 m i diameter och jag fick en idé att göra en rabatt istället för att så igen.
Nu har vi själva ställt ett utomhus-spa alldeles intill och vill därför gärna få till något som kan fungera som insynsskydd året runt.
Vi har lagt en rullkant på 40cm höjd runt hela ringen och grävt ner den 10cm så kanten är 30cm. Hela volymen är fylld med väl brunnen stallgödsel (1 ½år gammal hästspill + torv).
Väderstrecket är norr om huset med morgonsol nästan hela året, förmiddagssol och viss kvällssol på sommaren. Det är hyfsat vindskyddat men kan bli blåsigt på höstkanten om det tar i ordentligt.
Jag betraktar detta som en skugga-halvsolplacering och det är ett läge jag inte är van vid så jag behöver goda råd.
Behöver jag blanda jorden med något mer eller duger det med detta? Kalk tex?
Buskar, perenner eller vad? Jag vill gärna markera att rabatten är rund genom att göra den högre på mitten - vi har funderat på en stolpe med en regnmätare o dyl i mitten.
Rosor och ettåringar är inga skuggälskare, så det har jag skippat. Jag vill gärna ha lite höjd så det blir en kulle mot centrum och något som hänger över kanten i yttercirkel.
Bilden är tagen från sydväst 18.30 på kvällen på midsommardagen - när det är som ljusast.
Numer pensionär i Nynäshamn
När solen står som högst (nu) kommer den vid 8 och försvinner helt strax efter 13.
Klarar smultron eller jordgubbar det halvsolläget och kan växa kring kanterna (behaglig plockhöjd) eller blir det för mörkt?

Regnmätare i mitten hade jag nog skippat, beroende på om ni kan sträcka er in och tömma den, eller om ni måste kliva upp i rabatten.
Om ni ska kalka eller inte beror på vad för växter ni vill ha. Rosor vill ha lerjord så det är ingen god ide.
Hosta? Det kan vara snyggt runt kanten. Nävor, astilbe, förgätmigej, vårlökar, alunrot.. dvs woodland/skogs-växter.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Både jordgubbar och smultron klarar sig men kanske inte ger optimal skörd. Vissa buskrosor klarar också läget liksom även en hel del ettåringar som t.ex. pense, begonior, blåklint och brudslöja.
Tack för respons!
Vi har tänkt göra trampstenar om det blir regnmätare. Det behövs nog ändå eftersom diametern är nästan 3 meter.
Optimal skörd behöver man ju inte ha bara de överlever. Det är kul att gå och nypa lite bär ibland. Vi har ett björnbärssnår en bit ifrån, men där kommer solen tidigare runt huset.
Tack för växtförslagen - låter som det kan bli en blandning av allt?
Jag har så svårt att bestämma mig. Alla dem ni nämnt är växter som tilltalar mig. Funkia har jag tänkt på och kanske någonting högt typ Kungsljus.
Förslag på Rosor tar jag gärna - själv tror jag Henri Martin kanske skulle fungera? Jag är inte så mycket för de allra modernaste rabattrosorna.
Angående jorden så är det rejäl lerjord på "rosdjup" och sen denna stallkompost de översta 30 cm. Om det blir Rosor får vi gräva ner till leran (oj jag vågar knappt säga det till maken, det är han som gräver).
Vilket fantastiskt förarbete med jord blandningen, Margareta. Jag är väldigt intresserad av jordens egenskaper.
Enligt Peter Korn sänker man växtzonen med en upphöjd rabatt. dvs från zon 2 till 1. Så du kanske kan ta ut svängarna och våga göra något lite djärvare.
Dekorsten av det större slaget bidrar till ett bättre mikroklimat. Jag flyttade en Austin ros nära en stor sten i en upphöjd rabatt - vilken skillnad! Wow.
Syns denna rabatt från huset och i såfall vill du ha något intressant att titta på under vintersäsongen också? Har du problem med rådjur, sniglar osv? Vill du ha en "pyssla" rabatt eller ha det lättvindigt?
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
Vi har inte gjort så mycket
lyfte telefonluren och fick hit ett lass av fjolårsgödseln från det stall där vi själv har haft hästar, så vi känner dem väl. Jobbet var möjligen att kärra det från parkeringen och det gjorde maken. Jag tog upp en "hästboll" och smulade sönder den - det är alldeles torrt och smuligt ingen "bajskänsla" alls längre. Det enda jag är orolig för är ogräs, men än så länge växer inget och vi har haft högen hemma sen före midsommar. Ogräs kommer ju snabbt.
Rabatten syns från vardagsrummet. Den ligger bredvid vårt utomhusspa som vi nyttjar hela vintern, därför vill jag ha upp höjden, både på bädden och på själva odlingen.
Vi har inga rådjur alls eftersom alla som bor här har hundar. Vi har bara en men närmsta grannen har 3 och ibland 4.
Sniglar har vi men under kontroll - jag har lyckats komma ner från ett 50-tal per dag till "bara" 15 när jag på kvällen går på mördarturné. De har ätit upp det jag sådde på friland och det grämer mig.
Jag pysslar gärna lagom - men inte för mycket, jag pysslar med mina Rosor och har en hel del balkonglådor, krukor, amplar mm som skall skötas också. Jag är hemma större delen av sommaren oftast, någon vecka åker vi bort.
Stenar har vi massor - huset kallas Stenbacken och det finns en orsak. Kanske vi skall flytta en sten till rabatten?
Det blir väl bara ettåriga ogräs i en sån rabatt, så det är ingen fara. Sen gäller det att få blommorna att växa tätt så kommer inte ogräset upp.
Några tankar -
En "pelare" i mitten med en klätterväxt (clematis/ros) och sedan växter som gradvis minskar i höjd. Vilka färger gillar du?
Buskar kan möjligtvis bli för stora med tiden men kan ge intressanta vinterfärger, eller kanske en formklippt buxbom - fast de är så fasligt dyra i inköp om man ska ha någon större storlek.
Och sten -
tycker jag mycket om men INTE björnbär. Det är bland det värsta jag vet att dras med i en trädgård med sina långa rötter och t.o.m. grenar som kan slå rot.
Frn bifogade bilden visar en upphöjd rabatt vi anlade för ett år sedan.
Med vänlig hälsning,
Oj tack för inspirationen - det ser väldigt fint ut och otroligt vad det växt på ett år. Jag gillar också stenarna.
Våra björnbär är precis som du säger, men jag har inte valt dem. Jag klippte bort revor senast idag som kommit långt från moderplantan.
Jag gillar alla färger utom gult - jag gillar egentligen gult också, men den som bodde före mig har satt så mycket gult att jag blivit less på det. Lavendelblått, cerise/rosa och silver/vitt är nog favoriterna om jag skall välja. Jag gillar helt klart den kalla färgskalan bättre än den varma (typ tagetes,krasse och ringblommor gillar jag inte)

kul att se hur ni bygger upp en rabbat.
Har själv bara balkong, men sätt gärna in fler bilder så jag kan fådrömma lite ett fågelbad låter underbart skulle jag ha haft om det gick Lycka till ………
Nu har vi kommit på att vi skall göra den i två våningar med en fontän i mitten. Vi har dragit ett rör för el och skall ha vattnet i en hink mitt i röret.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ni som vill se hur vi började planera och genomföra denna SPA-del av trädgården kan titta på den här filmen. Kan vi kan alla är tesen.

Kul film ! roligt att se vad man kan göra med en kamera !
Ska bli kul att få se vad du planterar för blommor i den runda rabbaten……..

Är det en tillfällighet, eller har ni belysning i fontänen? Det ser ut så på bilden #15.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ja tänk när jag bestämt vad jag skall plantera.
Vill inte det skall kosta för mycket heller - då tar det tid.
Filmen är gjord i MovieMaker som följer med gratis i alla Windowsvarianter.

ja det är inte lätt att bestämma vad man ska plantera alltid 
Titta runt efter något kul kanske lite lökar att plantera nu på hösten men jag är nybörjare på det här med växter och har bara balkong så lita inte för mycket på mig 
Jo lite lökar vill jag nog ha - det är så mysigt när de kommer på våren.
Rabatten är som jag sagt innan lite knepig i väderstrecken - särskilt vår och höst när solen står lägre. Den ligger nästan helt i norr om vårt hus. Det är förmiddagssol och lite kvällssol, men inte runt hela riktigt om växterna blir höga. De som är mot vedboden (baktill vänster på korten - blir skuggade om de mot solen (öster är mot höger) blir höga.

Det låter ju riktigt knepigt hoppas du får några mer förslag från medlemmar här inne som kan lite mer om väderstreck och växter….
jag vet dock en bra växt som inte blir så hög men brer ut sig bra tycker visseligen om lite sol men klarar även skugga den heter Myskmadra kanske du skulle prova den.
Vita blommor har den
och när den är torkad doftar den underbart…..

WOW !!!!!!!!!!!!!!!!
Vilken häftig/fin/bra visning…det kändes inte som åtta minuter
. Vilken kul grej !!! Passande musik &….jaa fantastiskt !!
Jag ser en snöfylld trädgård framför mej & badande/njutande människor. Fränt !!
Det får väl blir lite snöbilder till vintern då…
TACK
Bra jobbat! 
Med vänlig hälsning,